Maria Skjærvik står mellom trær.
Som småbarnsmor er Maria avhengig av noe fleksibilitet i hverdagen. Med nettstudier kan hun studere akkurat når og hvor hun selv ønsker! Foto: Privat
Bilde av Maria Skjærvik
Maria valgte å omskolere seg og er nå godt i gang med en grad i innholdsmarkedsføring. Foto: Privat

– Fordi jeg bor i Stjørdal kommune med en sønn på tre år, var utdanningsmulighetene ganske begrenset. Heldigvis oppdaget jeg nettstudiene ved Kristiania, som gjør det mulig å studere når som helst, og hvor som helst, forteller Maria.

Hun var nyutdannet frisør da en bilulykke snudde livet og helsa på hodet. 30-åringen ble nødt til å legge en ny plan og bestilte derfor en veiledningstime hos Kristiania.

– Vi snakket om bakgrunnen min og interessene mine og kom frem til flere ulike utdannelser som kunne passe bra. Valget falt på innholdsmarkedsføring, hovedsakelig fordi jeg syns det er veldig spennende, og fordi det gir mange jobbmuligheter. 

Et kreativt og fremtidsrettet studium

Innholdsmarkedsføring handler om å produsere relevant og interessant innhold som støtter opp om en bedrifts eller organisasjons kommunikasjons- og markedsmål. Blant annet lærer studetene hvordan de kan bruke journalistiske teknikker for å fortelle historier som både treffer og engasjerer målgruppen.

– Vi lærer også hvordan vi kan benytte foto og video for å skape gode historier, og det er utrolig morsomt. Studiet er kreativt, samtidig som vi får en solid innføring i markedsføring og hva som skal til for å nå ut til ulike målgrupper.

Maria beskriver studiemiljøet som godt, med mange muligheter for kommunikasjon både med medstudenter og forelesere. Når hun har faglige spørsmål, får hun alltid raske og utfyllende svar, og hun føler seg aldri alene selv om studiet foregår på nett.   

Graden i innholdsmarkedsføring gir også mange spennende jobbmuligheter, som blant annet i medie- og reklamebyråer, offentlige etater og aviser. I tillegg er det nyttig for deg som drømmer om å starte egen bedrift, akkurat som Maria.

 – Jeg har nok en liten gründer i magen og en drøm om å starte noe eget, og da ser jeg at det er verdifullt å kunne en del om innholdsmarkedsføring. Det har jo blitt en stor og viktig del av nesten alle bedrifters markedsføring!