Slik gjenkjenner du musikk som en bestemt sjanger

Om stemmen ligger i hoderegionen eller i brystregionen får man helt ulike uttrykk, og dermed ulike stilarter, demonstrert av Øystein Sørensen.
  • Skrevet av

  • Sist oppdatert

    20. oktober 2023

  • Kategori

  • Tema

    • Vokalteknikk
    • Scenekunst
    • Låtskriving
    • Musikk
  • Skrevet av

  • Sist oppdatert

    20. oktober 2023

  • Kategori

  • Tema

    • Vokalteknikk
    • Scenekunst
    • Låtskriving
    • Musikk

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Øysten Sørensen - aka artisten Solon - om vokalteknikk

Når noen synger «aaaaaooooiiiii», hva er det som gjør at du får assosiasjoner til gregorianske munker? Eller flamenco? Eller heavy metal? Hva er det i stemmen som utgjør den forskjellen som setter så ulik stemning 

Det handler om plasseringen av lyden, sier Øystein Sørensen, førsteamanuensis i vokal ved Kristiania.  

Han jobber daglig med å utvikle både sin egen og den enkelte students stemme, og går under artistnavnet Solon.  

Ulik vokal forbindes med ulike stilarter. De lyse stemmene du hører i klassisk munkesang, gregoriansk sang, vil være i hoderegisteret. 

Han demonstrerer med runde lepper og rak rygg: ooooo. Lyden ligger oppe mot ganen, et sted inne i hodet; det er så man formelig kan se glorien når han synger. 

Øystein Sørensen aka artisten Solon
Sanger og scenekunstner Øystein Sørensen, aka artisten Solon, er førsteamanuensis ved Institutt for musikk ved Kristiania. Han har vært sanger, musiker, låtskriver og produsent i snart 30 år og har inkludert flamenco i musikken sin nesten like lenge. Foto: Tora Turøy

, uten å pause, drar han stemmen forbi strupehodet og ned i brystet, den blir kraftigere, lidende, glir over i en iiiiiii-rasp med et tyn som om han bærer på en smerte så stor at den trekker den siste pusten ut av kroppen på ham.  

Vi er over i flamencoen. 

Å skape stemning gjennom stemmebruk 

I flamenco kan du dra på uten at det blir for mye; det ligger i uttrykket at det skal over. Det er mye smerte og drama, et uttrykk som viser at det er enda verre enn du tror 

Teksten forsvinner i bakgrunnen, vokalen er i sentrum. Nettopp det tiltaler Øystein Sørensen. Til melodien When I listen samarbeidet han blant annet med flamencosangerinnen Irene Molinas 

– Jeg laget en drone og en rytme som går i loop og ligger i bakgrunnen. Basert på den, improviserte hun en soleá, som er en av de tradisjonelle formene innen flamenco.  

Hva er en drone?

I musikk er en drone en harmonisk eller monofonisk effekt eller akkompagnement der én tone eller akkord høres kontinuerlig. Drone-effekten kan oppnås gjennom en vedvarende lyd eller gjennom gjentagelse, og den etablerer oftest en tonalitet som resten av stykket er bygget på. En drone kan være instrumental, vokal eller begge deler. 

(Kilde: hmn.wiki.no) 

Alle fraseringene Molinas gjør – det vil si de musikalske «setningsdelene»kommer på bestemte steder i melodien og følger tradisjonen og rytmen i akkurat soleá-formen. Improvisasjonen er gjort på stavelser, ikke ord, som tralling i norsk folkemusikk. I stedet for den norske sudelidei og tra-la-la, bruker flamencosangerne ay-ay-ay, re-le-le og andre lydsammensetninger som fungerer som bindeledd og gjerne improviseres. Sørensen snakker ikke særlig mye spansk 

– Det er ikke så farlig om du ikke forstår alle ordene. Du kan lytte og bli fascinert. Musikken treffer deg, og så plutselig har du skjønt allikevel – for hva vil det si å skjønne? Jo, at musikken beveger deg.   

Spørsmålet han søker svar på i sin kunstneriske utvikling, er hvordan man rent vokalteknisk skal få til å uttrykke forskjellige følelser, sette de ulike stemningene. Det er dette han jobber med når han utvikler vokal.  

– Teknikken din påvirker deg og utrykket ditt. Den skal hjelpe – og ikke hindre – sangeren i å utrykke følelser. Det er fort gjort å glemme dette når man jobber med vokalteknikk, sier han 

Solons konserter og utgivelser er en reise i musikalske uttrykk, en utforsking i stemmebruk i kombinasjon med instrumenter. Samspillet mellom ulik stemmebruk og varierende instrumental skaper en potpurri av sjangere. 

I låten Amare, Amor and Amour siger myke vokaler melodiøst som Seinen gjennom Paris en blomstrende vårdag. A capella-låten «Royal sleep luller deg i søvn i et harmonisk rom der Solons rene, klare stemme er det eneste du behøver å forholde deg til. Han drar oss med gjennom jazz og Zappa-inspirerte geip, og fra rap til melodien Høstmorgen, som åpner med noe som mest av alt minner om bønnerop fra en arabisk moské i soloppgang. Solon forklarer 

– I introen, som er improvisert, forestiller jeg meg at jeg synger ut fra en minaret. Det er viktig å være til stede i følelsen og forestillingen når man synger. «Jeg sitter på en kamel og rir forbi en minaret», forestilte jeg meg.  

Målet var at melodien skulle gå til stemmens ytterpunkter tonalt.  

– Den beveger seg fra helt nederst til helt øverst i mitt register, sier han.  

 

Forsker i stemmers palett 

Sørensen sier at den enkelte må tenke og kjenne etter hva lyden betyr for akkurat seg. For det er lyden du bruker når du synger. Og hele tiden når du snakker og kommuniserer. Hvor bevisst er du lydene du lager, lydene du hermer?  

– Jeg vet hvordan jeg skal lage de ulike lydene rent teknisk. Jeg har lært å herme lyder og ord og de gir en følelse og en forestilling. Når du har hermet lenge nok, så blir det en del av deg. Til slutt er du det. Det er nesten skummelt.  

Men på tross av årelang utforsking, kan han bare gå inntil et visst punkt innen et fremmed uttrykk, forteller han.  

– Jeg bruker fargene i de ulike uttrykkene og tar med akkurat det som treffer meg. Jeg kan ikke gå rundt og rappe om hvor fælt det er i Harlem, for jeg er jo ikke undertrykt og føler ikke den smerten som ligger i rap eller i flamenco. Men jeg kan låne uttrykket.  

Så han snakke-synger, rapper, bruker tonaliteten i skalaen. Tonalitet handler om at toner og akkorder i musikken er ordnet på en slik måte at vi kan oppleve stabilitet, spenning, retning og hvile i musikken.  

– I rap handler det om perkusjon, det vil si slagverk, rytmen. Stilen gjør at det tekstlige budskapet kommer mer i fokus – når du fjerner melodien, står teksten og stemmen igjen. Konsonantene blir tydeligere. Jeg fjerner «sødmen» som kan ligge i å ha så lys stemme som jeg naturlig har, og skaper et helt annet uttrykk 

 

Stemmebruk handler mye om kroppsbevissthet 

Når han underviser, handler det blant annet om å hjelpe studentene å utvide hele spekteret av stemmen sin. Han sjekker hvordan stemmen deres funker, hvordan de bruker pusten, hvor høyt og lavt de kommer.  

Noen blir hese når de synger, og det handler som regel om at de er anspent.  

– Mye av dette kan vi intuitivt. Nyfødte babyer skriker så kraftig at det blir vreng i stemmen, allikevel blir de ikke hese – selv om de skriker akkurat som i heavy metal, sier Sørensen.    

– Det er ikke stemmebåndene som lager den vrengen, det er en støy som oppstår i halsen ved hjelp av strupelokket. Mange bruker denne vrengen som en del av sitt uttrykk. Det er jo en egen sjanger. Men skal du synge på den måten, må også det trenes opp. 

Så han jobber med bevisstgjøring og utvikling av hele stemmeregisteret. 

– Ingen har samme palett. Og i overgangen mellom hoderegisteret og brystregisteret, er det mange som får jodling eller en knekk. Det er også musikk, men som regel ønsker de fleste en smidig overgang, ellers kan det bli stilistisk feil. Man må ha en bevissthet rundt hva man ønsker å uttrykke og så jobbe med teknikker for å få til akkurat det. 

Rent teknisk handler det mye om pusten, forklarer han. Stemmen må ha støtte; luftstrømmen må være jevn for at stemmebåndene skal svinge på en sunn måte. En viktig del av vokaltrening er kroppsbevissthet. 

– Hvis du bøyer hodet bak eller fremover, vil du merke at stemmen endrer seg. All muskulatur i halsen og i nakken påvirker med andre ord stemmen – så kroppsbevissthet er en viktig del av vokaltrening, sier han.  

Tidligere snakket man blant annet om hvordan man skal stå for å synge riktig. Og at man kunne skade stemmen ved å synge feil. Slike ideer har man gått bort fra. En tommelfingerregel nå er at hvis du ikke blir hes i løpet av en konsert, så synger du sunt. 

 

Tekst: Taran Cecilie Skjerdal, rådgiver, Avdeling for forskningskommunikasjon og innovasjon, Kristiania.

Denne teksten ble publisert på forskning.no den 18. oktober 2023 under tittelen "Her er forklaringen: Slik gjenkjenner du musikk som en bestemt sjanger."

 

Vi vil gjerne høre fra deg!     

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no. 

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hvordan blir du en god historieforteller?
    Kunnskap Kristiania

    Hvordan blir du en god historieforteller?

    Forfattere trenger teknikker som plotutvikling, karakterbygging, og stemningssetting for å navigere gjennom skriveprosessen.
    Les mer
  • 3D på film og i spill - slik gjør de det
    Kunnskap Kristiania

    3D på film og i spill - slik gjør de det

    3D-grafikere konstruerer både realistiske og eventyrlige verdener. Her er en smakebit fra Norges første lærebok i 3D-grafikk.
    Les mer
  • Nyttårstalen: - Kongen våger å bruke egen stemme og posisjon
    Kunnskap Kristiania

    Nyttårstalen: - Kongen våger å bruke egen stemme og posisjon

    Kong Harald evner å være en myk balansekunstner med ryggrad, skriver Kjell Terje Ringdal.
    Les mer
  • Årskavalkaden - våre mest populære artikler i 2023
    Kunnskap Kristiania

    Årskavalkaden - våre mest populære artikler i 2023

    Kunnskap Kristiania gir smakebiter fra høyskolens forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, fagkunnskap og samfunnsdebatt. Dette var lesernes favoritter i 2023.
    Les mer