Foto av Madelen Ysland.
Madelen Ysland tok en bachelorgrad i HR og personalledelse. Dessuten hadde hun flere års erfaring fra butikk, en kombinasjon som gjorde at hun fikk drømmejobben .Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland.

– Jeg søkte på over 40 jobber, omtrent halvparten av dem var jeg ikke kvalifisert til i det hele tatt, forteller Madelen som i dag er HR Business Partner i Specsavers. 

Det har vært en travel dag med åpning av ny butikk i førsteetasje i bygget der de lyse kontorlokalene til Madelen ligger, ikke langt fra St. Olavs plass i Oslo sentrum.

– Jeg har jobbet nesten ti år i butikk. Jeg tror den kompetansen, i kombinasjon med bacheloren i HR og personalledelse, var grunnen til at jeg fikk jobben.   

Studiet ga henne erfaring 

Det hun selv likte aller best med studiet, var at det var så praksisnært. Hun forteller at lederen hennes i Specsavers flere ganger har påpekt at caseoppgavene som ble brukt på HR-studiet har gitt Madelen uvurderlig kompetanse som kan brukes direkte i jobben.    

En slik caseoppgave var for eksempel å være konsulent i en nedbemanningsprosess hos DnB. Menneskene de hjalp var fiktive, men situasjonen opplevdes reell, forteller Madelen.  

– Jeg lærte så mye om samarbeid, både med andre fra klassen min og mennesker jeg aldri hadde møtt før.

– Jeg lærte så mye om samarbeid, både med andre fra klassen min og mennesker jeg aldri hadde møtt før. Studiet er bredt og hadde basisfag som markedsføring, samfunns- og bedriftsøkonomi, prosjektledelse, arbeidsrett og strategisk HR, sier Madelen som synes arbeidsmiljø og de psykologiske aspektene med personalledelse var det aller mest spennende. 

Tok en sjanse

Madelen sitter i en kontorstol.
SpecSavers tok nylig inn sin første praksisstudent. – Det er utrolig kjekt, for jeg har jo nettopp gått på Kristiania selv. Jeg vet hva man har lyst til å lære og prøve seg på i praksis, så det er veldig gøy å få muligheten til å tilpasse et praksisløp sånn som jeg vet at man vil ha det, sier Madelen.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland.

Madelen fikk en deltidsjobb som HR-rådgiver og rekrutterer mens hun studerte, men hadde langt ifra den fem år lange erfaringen som ble etterspurt i de fleste stillingsutlysningene hun leste. Likevel søkte hun – og fikk jobbtilbudet. Det skulle nemlig vise seg at kombinasjonen av utdanning og annen arbeidserfaring var akkurat det arbeidsgiveren var på jakt etter. 

Erfaringen fra butikk ble ifølge Madelen viktig, fordi hun med den bakgrunnen visste mye om hva som skiller en god fra en dårlig leder i arbeidslivet. Det er nettopp lederutvikling av butikksjefer hos Specsavers som nå er hovedarbeidsoppgaven hennes.    

Henter praksisstudenter fra Kristiania 

– Jeg ser at jeg kan være til god hjelp for lederne i butikkene våre med å veilede og utvikle dem. Mitt mål er å bidra til å skape gode arbeidsplasser – med trygge, omsorgsfulle og strukturerte ledere. Det at jeg har jobbet såpass mange år i butikk og vært i butikkmedarbeidernes sko, gjør at jeg kan forstå samspillet mellom leder og medarbeider godt.

– Jeg ser at jeg kan være til god hjelp for lederne i butikkene våre med å veilede og utvikle dem.

Nå har Specsavers også tatt inn en praksisstudent fra Høyskolen Kristiania som studerer master i strategisk HR.   

– Det er utrolig kjekt, for jeg har jo nettopp gått på Kristiania selv. Jeg vet hva man har lyst til å lære og prøve seg på i praksis, så det er veldig gøy å få muligheten til å tilpasse et praksisløp sånn som jeg vet at man vil ha det, sier Madelen. 

Mye ansvar og spennende oppgaver

Hverdagene til Madelen er varierte, forteller hun. I tillegg til å sparre med lederne i Specsavers butikker, har hun ansvaret for onboarding ved nyansettelser, personalsystemet, personaldata og sykemeldinger for servicekontoret. Omtrent halvparten av arbeidstiden går med til å veilede ledere og medarbeidere i butikkene. De ringer henne gjerne fra en butikk og spør om råd i konkrete saker som for eksempel sykefraværsforebygging, konflikthåndtering ulike juridiske spørsmål, personalledelse og arbeidskontrakter. 

Det er første gang Specsavers ansetter en HR Business Partner, forteller Madelen.   

– Vi er nå to i Specsavers som har denne stillingsbetegnelsen. Jeg har ansvaret for region nord og øst. Kollegaen min har Oslo og sørvest. Vi har nettopp kommet hundre prosent i gang med arbeidet og har nå virkelig fått det ut til partnerne der ute i butikkene hva vi kan bidra med. Responsen har vært veldig god, forteller Madelen. 

– Lederutvikling er spennende

– Det jeg liker aller best med jobben min er at jeg kan være med på å gjøre ledere bedre. Lederutvikling var et tema jeg ble spesielt interessert i med en gang da jeg studerte, sier hun. 

Madelen vet at hun har mye å bidra med. Erfaringene og kunnskapene hennes har virkelig kommet til nytte. 

– Jeg husker vi hadde en foreleser på Kristiania som sa: Du kan selv bli en god leder og påvirke kanskje 100 stykker. Eller du kan jobbe med å gjøre 100 ledere bedre. Det vil påvirke 500 ganger så mange mennesker. Den filosofien likte jeg, og visste at jeg ville gjøre det selv en dag. Nå gjør jeg det. 

Conten card veiledning + HR og personal