Montasje av Moutaza og Lawson, hodebilder
Professorene Audra Diers-Lawson og Moutaz Haddara er klare til å ta fatt på programlederoppgaven ved Kristiania. 50 prosent av arbeidstiden deres vil gå med til å lede de to doktorgradsprogrammene.

– Jeg vil takke Asle Fagerstrøm og Anne Haugen Gausdal for en flott jobb som programledere i en viktig oppbyggingsfase. Jeg er glad for å vite at begge fortsatt er på huset og vil stille opp å støtte oss om og når vi har behov for det, sier Stephan Hamberg, dekan ved School of Doctoral Studies ved Kristiania.

Audra Diers-Lawson er professor ved Institutt for kommunikasjon ved Kristiania. Hun vil følge opp stipendiater ved doktorgradsprogrammene i kommunikasjon og ledelse.

 – Jeg vil være svært opptatt av å støtte våre stipendiater. Dette betyr å være tilgjengelig for dem, støtte deres faglige utviklingsmål og være pådriver for en inkluderende forskningskultur, sier Diers-Lawson.

Moutaz Haddara er professor ved School of Economics, Innovation and Technology ved Kristiania. Det er flere årsaker til at han er motivert for å bli programleder for ph.d.-programmet i anvendt informasjonsteknologi:

 – Jeg er lidenskapelig opptatt av forskning og utdanning, og jeg har alltid vært tiltrukket av roller som både involverer samarbeidsforskning med studenter og å fasilitere akademisk utvikling. Å være programleder gir mulighet for å bidra til vekst og suksess både for programmet og stipendiatene som skal i gang med sine studier, sier Haddara.

Statistikk: Vanskelig å fullføre innen normert tid

Doktorgradsstudier er normert til tre års fulltidsstudier, men statistikk fra alle landets universiteter og høyskoler viser at kun 15 prosent av doktorgradkandidatene fullfører innen avtalt tid, ifølge denne saken i Khrono.

At så få fullfører innen normert tid er utvilsomt en av de største utfordringene i akademia. 

Audra Diers-Lawson

Generelt er det altså en jobb å gjøre for å hjelpe og motivere stipendiater til å ikke bruke for lang tid på studiene. Detter er også dekan Stephan Hamberg opptatt av:

  – Vårt overordnede mål er å tilby en meget god faglig forskerutdanning der stipendiatene fullfører på tid og er attraktive på arbeidsmarkedet. De to nye programlederne vil spille en viktig rolle når vi skal utvikle doktorgradsprogrammene ytterligere. De har et stort ansvar for kvaliteten på utdanningen og for å ta vare på våre stipendiater, emneansvarlige og veiledere, sier Hamberg.

Dedikerte programledere

Diers-Lawson og Haddara er begge opptatt av hvordan man kan hjelpe stipendiatene å fullføre innen normert tid.

 – Som programleder er det avgjørende å implementere tiltak for å støtte og legge til rette for at stipendiatene kan fullføre innen avtalt tid, sier Haddara. Han nevner flere tiltak for å få det til: god planlegging og å sette realistiske mål i samarbeid med stipendiatene, opplæring av veiledere som også inkluderer personlig utvikling, regelmessig evaluering av studenter, samt tydelig og gjennomsiktig kommunikasjon mellom ledelsen og stipendiatene er noen av tiltakene Haddara nevner.

Diers-Lawson har også tanker om hva som skal til for at ikke Kristianias stipendiater blir en del av den lite hyggelige statistikken. Hun er opptatt av rekrutteringsprosessen:

 – At så få fullfører innen normert tid er utvilsomt en av de største utfordringene i akademia. Gode rekrutteringsprosesser betyr utvilsomt mye. Vi må velge kandidater som vi er trygge på vil lykkes. Samtidig må vi som institusjon være svært tydelige på våre forventninger om programprogresjon.  Vi vet også at veilederrollen og veilederteamet er en svært viktig ressurs for å sikre god programprogresjon for stipendiatene, sier Lawson.