Kvinne og mann fotografert ute foran en bygning med logoen til Høyskolen Kristiania.
Rådgiver Eli Lund og seniorrådgiver Vidar Daatland jobber begge på Karrieresenteret til Kristiania i Bergen. Sammen ivrer de på hver sin kant – hun holder i de årlige Karrieredagene i byen og han har bygget opp en ny stillingsportal sammen med kollegaer i Oslo. Foto: Kristiania/Haakon Dueland

Kristiania har siden 2015 hatt sin egen stillingsportal, men denne er nå byttet ut med en bedre intern løsning.

– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive. I vår hadde vi over 900 stillinger ute på et tidspunkt, og i løpet av semesteret flere tusen, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen som er ansatt for å veilede studenter på det som er Norges største breddeinstitusjon for utdanning.

Mann med briller smiler i kamera.
– Arbeidsmarkedet koker og Kristiania-studentene er attraktive, sier seniorrådgiver Per Erik Aspen på Karrieresenteret i Oslo.Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

Aktører fra arbeidslivet kan via den nye portalen på karriere.kristiania.no få fatt på fersk arbeidskraft innen følgende felt:

  • Design og kreativitet
  • Film og medier
  • Helse og trening
  • HR og ledelse
  • Markedsføring og kommunikasjon
  • Musikk og scenekunst
  • Psykologi og pedagogikk
  • Teknologi og innovasjon
  • Økonomi og bærekraft

Vi kutter ned avstanden mellom studenter og arbeidslivet, gjør det mye mer brukervennlig for bedriftene å raskt kunne nå studentene våre.

Det har alltid vært gratis å bruke denne tjenesten på Kristiania, men tidligere ble alt av forespørsler lagt inn i systemet manuelt via et eksternt program. Dette var svært ressurskrevende.

Økt brukervennlighet

I august i fjor fikk Karrieresenteret enda en ressurs i Bergen i tillegg til rådgiver Eli Lund. Inn kom seniorrådgiver Vidar Daatland som sammen med Aspen har sett på hvordan de kunne løse dette med ledige stillinger på en enklere måte.

– Vi kutter ned avstanden mellom studenter og arbeidslivet, gjør det mye mer brukervennlig for bedriftene å raskt kunne nå studentene våre, sier han.

Nytt trainee-program innenfor hotelledelse

Kort forklart så kan bedriftene bl.a. lage sin egen konto, og her trekkes NRK fram som et godt eksempel. Når steg én er unnagjort kan de ulike aktørene legge ut stillinger, alt fra om de har en fulltidsjobb ledig, om de vil ha satt ut et oppdrag eller om de vil ha en student i praksis.

Alle stillingsannonser blir jo også tagget med det fagområdet de tilhører.

– Uansett hvilken henvendelse bedriften eller organisasjonen har rettet mot studentene, så kan de nå dem direkte der. Og der kan studentene gå inn å finne ut om det er noe ledig frivillig arbeid som det trengs hjelp til, eller om det er noen ledige stillinger innenfor deres felt – for alle stillingsannonser blir jo også tagget med det fagområdet de tilhører, sier Daatland.

De årlige Karrieredagene

Daatland melder at som en ren bonus får de i samme slengen flere kontaktpunkter via den nye portalen. Når en konto er opprettet har Karrieresenteret lettere for å nå konkrete personer som de vet driver med rekruttering.

Vi lever i en digital verden og er svært fornøyde med at vi har lansert en ny kanal hvor bedriftene gjør jobben selv.

Dette er en stor fordel inn mot de årlige Karrieredagene på Kristiania, som neste år blir den 20. og 21. mars i Bergen og den 22. og 23. mars i Oslo.

Bygg på utdanningen din hos oss

– Vi lever i en digital verden og er svært fornøyde med at vi har lansert en ny kanal hvor bedriftene gjør jobben selv. Vi overvåker og har spart inn masse jobb, som vi bruker på riktigere ting, legger Aspen til.

Dame med briller som smiler i kamera.
Avdelingsleder Mette Lise Martinsen forteller at Karrieresenteret, med avdeling i både Oslo og Bergen, opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

Avdelingsleder Mette Lise Martinsen er glad for at Karrieresenteret fikk satt interne krefter på å utviklere den nye portalen.

– Det er veldig deilig å ha frigjort ressurser i avdelingen, men det viktigste her er at det har blitt en bedre service for bedriftene. Stillingsannonsene kommer fortere ut og dersom de trenger å gjøre endringer kan de gjøre dette selv, sier hun.

Vi jobber hver dag mot å servere arbeidsmarkedet våre gryteklare kandidater.

Framover vil avdelingen fortsette å utvikle portalen og definere hvilke andre prosesser de har som bør digitaliseres. De opplever ellers «all time high» med henvendelser også fra studenter som ønsker å delta på kurs og veiledninger.

Kristiania skreddersyr fleksible tilbud

– Bare i september var vi i kontakt med ca. 1000 studenter via kurs, veiledning, informasjonsarbeid på stands etc. Vi jobber hver dag mot å servere arbeidsmarkedet våre gryteklare kandidater, sier Martinsen.