Maren står foran en grafittivegg med et rosa hjerte i bakgrunnen.
Seiersdans: Film og TV-student ved Høyskolen Kristiania, Maren Klakegg hentet nylig hjem en student-Oscar for bachelorfilmen "Kjære far".Foto: Camilla Storvollen
Maren pleier å sitte oppe hele natten hvert år og se Oscarutdelingen. Nå er hun selv en av vinnerne.
Maren pleier å sitte oppe hele natten hvert år og se Oscarutdelingen. Nå er hun selv en av vinnerne.Foto: Camilla Storvollen

Det var en helt vanlig ettermiddag at hun fikk beskjeden om at hun hadde vunnet, i et Zoom-intervju med Oscar-akademiet som egentlig skulle handle om hvordan det var å være nominert. Hun ble oppriktig sjokkert og forsto ikke helt alvoret.

– Jeg ble introdusert for en anerkjent filmregissør som ga meg veldig fine tilbakemeldinger på filmen, før alle så på meg og hun plutselig meddelte at jeg hadde vunnet. Og da ble jeg bare helt satt ut, og forsto ikke om det var seriøst eller ikke, men det var det jo, sier hun og ler.

Og selv om hun satt helt alene i en leilighet i Oslo ikledd en fin kjole på overkroppen, og joggebukse nedenfor kameraet, ble det en aldri så liten seiersdans for den 25 år gamle filmskaperen.

– Jeg spratt en flaske musserende jeg hadde liggende, og satte på høy musikk og danset rundt i stua helt alene, forteller hun og legger til:  

– Men jeg kunne ikke fortelle det til noen, så det var jo litt vanskelig.

Nå er det offisielt at hun stakk av med seieren, selv om den offisielle prisutdelingen ikke er før 21. oktober.

Det er veldig stas med Oscar. Jeg er jo en filmnerd, og har pleid å sitte oppe hele natten hvert år og fulgt med på utdelingen. Og nå er det min tur til å si «I would like to thank the academy».

– Det er veldig stas med Oscar. Jeg er jo en filmnerd, og har pleid å sitte oppe hele natten hvert år og fulgt med på utdelingen. Og nå er det min tur til å si «I would like to thank the academy», det er helt uvirkelig.

Ikke en offerhistorie

«Kjære far ...» er navnet på avgangsfilmen Maren leverte på Bachelor i Film og TV ved Westerdals institutt for film og media, i 2019. I denne sterke dokumentarfilmen møter vi Beate som ble fysisk, psykisk og seksuelt misbrukt av sin egen far fra ung alder.

Maren fikk høre om historien av en venninne, og fra den dagen startet ballen å rulle.

– Jeg fikk høre om Beates historie gjennom datteren hennes, som jeg jobbet sammen med. Jeg tenkte umiddelbart at dette er en historie som må frem, forteller hun.

Hun skulle i gang med bacheloroppgaven, og hun bestemte seg da for å spørre Beate om hun kunne tenke seg å fortelle sin historie gjennom en dokumentar. Det ville hun, og fra det øyeblikket startet de på det som skulle vise seg å være en følelsesladd prosess. Hun fikk med seg medstudent Simon Samdal som produsent og Martine Argentina Hasvold klippet filmen.

 – Produsenten min og jeg har reist frem og tilbake mellom Oslo og Grimstad i et halvt år, der jeg har intervjuet Beate gang på gang, og kommet stadig dypere inn i historien og følelsene. Det er en tung tematikk, og det har vært tøft å skulle grave så dypt i det vonde, men Beate og jeg hadde snakket om det på forhånd, og var enige om at alt skulle frem, forteller Maren.

Maren sitter og intervjuer Beate foran et kamera til dokumentarfilmen "Kjære far"

De hadde også blitt enige om at dette på ingen måte skulle bli en offerhistorie. Tvert imot, var målet at Beate skulle ta makten tilbake, og dokumentaren skulle få frem hvor sterk hun har blitt, og at hun ikke er et offer. Det mener Marens lærer Hanne Westgård at de har lykkes med.

– De har virkelig klart å få frem Beates historie på en god måte, og de har klart å vise at hun ikke er et offer. Jeg har fulgt med fra sidelinjen helt fra starten og vært vitne til hvordan de har jobbet for å ivareta henne hele veien, samtidig som historien skal frem, sier Hanne.

Fra taushet til historie

De tjue første årene av livet snakket ikke Beate om overgrepene i det hele tatt. Det var som 20-åring hun hørte begrepet «incest» for første gang. Deretter fulgte mange år med terapi og bearbeiding av det hun hadde opplevd. Hun kunne etter hvert begynne å snakke om det, og var kommet til et sted der hun kunne leve med det.

– Og hun kunne gitt seg der, men ved å ta det enda lengre, og dele historien sin med hele verden, har hun trolig hjulpet mange andre som har opplevd liknende, forteller Maren.

For tilbakemeldingene har strømmet inn etter at dokumentarfilmen har blitt sett av mennesker verden over.

– Det er så fint å se hvor mye støtte og respons Beate har fått etter dokumentaren. Måten hun eier historien sin på, og den stoltheten og styrken hun utstråler, er helt utrolig fint å se og få være en del av, forteller Maren.

Historieforteller: Maren Klakegg er opptatt av å løfte frem de viktige og tunge historiene.
Historieforteller: Maren Klakegg er opptatt av å løfte frem de viktige og tunge historiene.Foto: Camilla Storvollen

Vil løfte frem viktige historier

Maren er klar på at det er historiefortelling det handler om for henne. Det å få lov til å være med på å løfte frem viktige historier.

– Det er mange måter å fortelle historier på, men for meg er filmmediet så kraftfullt. Det er noe med kombinasjonen av det visuelle og lyden. Når Beate for eksempel snakker om noe som har skjedd i barndommen, og vi legger på 8 mm film som faren har filmet på den tiden, så skjer det noe, forteller filmskaperen.

På kreatørlinjen var vi innom mange forskjellige sjangre, og fikk også mulighet til å teste ut ulike roller.

Hun jobbet med stillbilder til å begynne med, men det var da hun begynte å sette sammen lyd og bilde at hun for alvor fant sin uttrykksform. Etter å ha gått ett år på film og TV skulle hun velge fordypning. Da valgte hun kreatør.

– På kreatørlinjen var vi innom mange forskjellige sjangre, og fikk også mulighet til å teste ut ulike roller. Da fikk jeg prøvd meg både på regi og på foto, og det endte jeg jo opp med å gjøre i bacheloroppgaven også.

Hun har gjennom studiet funnet frem til at det er dette hun vil – hun vil fortelle de viktige historiene.

Verdifull internasjonal anerkjennelse

Hanne Westgård, foreleser på bachelorstudiet i film og TV og har selv jobbet med dokumentarfilm. Hun vet hvilke utfordringer og muligheter som ligger i sjangeren.

– De har laget en viktig film som berører mange. Gjennom hele produksjonen har de hatt fokus på å få frem essensen i Beates sterke historie. Det er fascinerende at en intervjubasert dokumentar, på et marginalt språk som norsk, når helt opp. Det er utrolig stas at de har oppnådd denne internasjonale anerkjennelsen, sier en stolt foreleser og veileder.

Hun legger til at det er ekstra imponerende at det i dette tilfellet ikke har vært noe stort promoteringsteam bak.

– Denne filmen har nådd helt til topps uten noen form for markedsføring eller promotering.  Jeg er utrolig stolt og rørt, sier Westgård.

Foreleser på Film- og TV, Hanne Westgård er stolt og rørt over det Maren og teamet bak "Kjære far..." har fått til.
Foreleser på Film- og TV, Hanne Westgård er stolt og rørt over det Maren og teamet bak "Kjære far..." har fått til.Foto: Camilla Storvollen

Instituttleder på Westerdals institutt for film og medier, Leif Holst Jensen, deler begeistringen.

– Det er utrolig imponerende at Maren og teamet går helt til topps i en konkurranse blant verdens ledende filmskoler, med over 100 bidrag i de forskjellige kategoriene. Student-Oscar er rett og slett et verdensmesterskap for filmstudenter. Vi vant i kategorien novellefilm i fjor og nå dokumentar. Det gir høyskolen en svært verdifull internasjonal anerkjennelse og viser vår bredde, sier han.

Marens dokumentarfilm har også vunnet Amandusprisen, og ble shortlistet til BAFTAs internasjonale studentfilmkonkurranse. 

– Filmen tar opp et alvorlig tema som dessverre har universell relevans, og er fortalt på en veldig anstendig og profesjonell måte. Maren og teamet fortjener all den ros og heder de nå har fått, og vi tror de kommer til å gjøre seg bemerket i bransjen fremover, sier Holst Jensen.