Design av et gallerirom for HAY, laget av interiørstudent Stina. Rommet har en stilrein utforming og lyse farger.
Juryen mener vinneroppgaven har en «wow-effekt». Den er teknisk godt gjennomført og gir mulighet til å vise frem HAYs produkter i ulike miljøer.Foto: Stina Eline Brandåstrø

De ti beste løsningene ble sendt til HAY Norway og hovedkontoret i Danmark for bedømming. Vinneren ble annonsert i en live-kåring på Zoom av Claus Peter Als, Manager Director i HAY Norway. Claus er imponert over nivået på studentene og hvordan de løste oppgaven.

– Studentene hadde et høyt teknisk nivå og en kreativ inngangsvinkel på oppgaven. Jeg syntes også de fleste klarte å få frem HAYs uttrykk. De bør absolutt være veldig stolte over det de har fått til.

Siden oppstarten i 2002, har danske HAY blitt kjent i inn- og utland for sine innovative designmøbler av høy kvalitet. Møbelleverandøren har etablert seg flere steder i verden, blant annet i Norge med Hay House Oslo.

Portrett av interiørstudenten Stina som vant konkurransen. Hun har lyst hår, en mørk skjorte på seg og smiler til kameraet.
Interiørstudenten Stina Eline Brandåstrø, stakk av med seieren i konkurransen og ble premiert med en stilig lampe fra HAYs sortiment.Foto: Brian Furnes

Kreative designløsninger

Selv om det var et høyt nivå blant studentene, var det likevel en messestand som utmerket seg hos HAY. Stina Eline Brandåstrø stakk av med seieren, og ble premiert med en stilig lampe fra HAYs sortiment. Endi Reiz kom på andreplass, og tredjeplassen gikk til Christine Akerø. Stina forteller at hun ble overrasket over seieren.

– Da tredjeplassen ble delt ut, var jeg sikker på at det var min oppgave som ble beskrevet. Jeg ble kjempeglad da det viste seg at jeg faktisk vant!

Vi fikk tilbakemelding og veiledning fra faglærerne underveis i prosjektet, som gjorde at jeg lærte mye om hvordan man kan leke seg med kreative løsninger

I bedømmelsen av Stinas oppgave fikk hun blant annet ros for god utnyttelse av arealet og fin bruk av farger i tråd med HAYs nyheter. Juryen mener oppgaven har en «wow-effekt». Den er teknisk godt gjennomført og gir mulighet til å vise frem HAYs produkter i ulike miljøer.

– Utgangspunktet for oppgaven var at det skulle være mulighet til å vise frem nyheter, og servere mat og drikke på messestanden. Jeg løste dette ved å lukke hele området og lage en kafé, en utstilling og et galleri på forskjellige områder på standen. Jeg valgte også å sette opp to etasjer for å utnytte plassen best mulig, forteller Stina, og fortsetter:

– Vi fikk tilbakemelding og veiledning fra faglærerne underveis i prosjektet, som gjorde at jeg lærte mye om hvordan man kan leke seg med kreative løsninger.

Uvurderlig innblikk i interiørbransjen

Konkurransen ble initiert av fagansvarlig for Interiør på Kristiania, Boris Miller. Faglærerne Caroline Stigsdottir i Oslo og Jane Gillian Seeberg i Bergen, har undervist og bidratt til fremdrift i prosjektet. Studentene har blant annet fått besøke en av HAYs varemesser, og hørt spennende foredrag fra flere kjente designere.

Gjennom dette prosjektet får studentene et uvurderlig innsyn inn i bransjen de skal bli en del av, og de får en portofolie med relevante prosjekter.

– Vi har blant annet hatt besøk av Ingrid Aspen som har designet produkter for HAY. Hun fortalte om designprosessen og sin erfaring med å jobbe for selskapet. I dette prosjektet har studentene også fått mulighet til å påvirke HAY til å se sine produkter med nye friske øyne, det er veldig spennende, forteller Boris.

Foto av fagansvarlig for Interiør på Fagskolen, Boris Miller. Han har på seg en lys genser, og ser rett i kameraet.
– Vi vil vise at det finnes nye friske designere bransjen bør få øynene opp for, forteller Boris Miller. Han er fagansvarlig i Interiør ved Kristiania og har initiert prosjektet med HAY.
Fotograf: Jonatan A. Quintero

Hensikten med prosjektet er at studentene skal få relevant erfaring og bli bedre forberedt til arbeidslivet. Boris mener at studentene får et unikt utbytte av å jobbe med reelle kunder, og ikke minst: en verdenskjent aktør som HAY.

– Gjennom dette prosjektet får studentene et uvurderlig innsyn inn i bransjen de skal bli en del av, og de får en portofolie med relevante arbeider. De får også viktige referanser og mulighet til å bygge nettverk.

– Samtidig gir vi et signal til bransjen om at våre studenter er kreative og dyktige i faget sitt. Vi vil vise at det finnes nye friske designere de bør få øynene opp for, avslutter Boris.