Foto av mann og kvinne som går på operataket i Oslo, med havnen i bakgrunnen.
Høyskolelektor Ketil Raknes og førsteamanuensis Bente Kalsnes skal lede en av Høyskolen Kristianias nysatsninger i 2020. Foto: Fredrikke Wiheden

Å lage en vellykket kommunikasjonsstrategi er noe alle bedrifter, organisasjoner og politikere ønsker å oppnå, men det krever ekspertise. Ett feiltrinn, og suksess kan fort bli til nederlag. 

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Over hele samfunnet blir man stadig mer opptatt av strategisk kommunikasjon – kunnskap om hvordan man planlegger målrettet kommunikasjon som skal hjelpe aktøren å levere vellykkede budskap.

Dyktige kommunikatører er etterspurt på arbeidsmarkedet, og flinke kandidater blir i økende grad ønsket inn i toppledelsen.

Det betyr at kompetansebehovet også har økt betraktelig de siste årene. På Kristiania kan du ta en master i strategisk kommunikasjon – en utdanning som hjelper deg bli en dyktig kommunikatør med kompetansen som skal til for å utarbeide vellykkede kommunikasjonsstrategier. 

– Stadig flere organisasjoner står overfor store endringer og må også kunne takle kriser.

Les også: "Krisemysteriet" – Ketil Raknes om krisekommunikasjon med vekt på Koronaviruset i Kunnskapsmagasinet Kristiania.

Interessert i dette studiet?

Dagsaktuelle temaer

Krise og endringskommunikasjon er et stort og voksende felt innenfor strategisk kommunikasjon, og spesielt i disse dager møter mange bedrifter og organisasjoner på utfordringer knyttet til dette.  

– Stadig flere organisasjoner står overfor store endringer og må også kunne takle kriser. Derfor er krise og endringskommunikasjon et av fagfeltene du får stifte nærmere bekjentskap med på Master i strategisk kommunikasjon, forteller høyskolelektor Ketil Raknes.  

Studiet legger stor vekt på at du skal lære analytiske metoder, reflektere kritisk, utarbeide strategier og sette håndfaste mål. Slik styrker du sjansene for at budskapet ditt får en ønskelig effekt, også i krisesituasjoner slik den vi er i nå.

I tillegg er mastergraden svært allsidig og byr på mange ulike spesialiseringsmuligheter. Studentene vil i tillegg til grunnteori kunne velge hvilke emner de ønsker å fordype seg innen:

– Du får mulighet til å velge et fokusområde som du selv ønsker. Slik kan du skrive en masteroppgave som du er interessert i, og spesialisere deg innen det du har aller mest lyst til å jobbe med, forteller Raknes. 

Lydia sitter i en sofa på Fjerdingen

Lydia studerer strategisk kommunikasjon

Gode jobbmuligheter

Kristiania har utdannet dyktige kandidater med kompetanse innen kommunikasjon i årevis, fra journalister til tekstforfattere, PR-agenter og markedskommunikatører. 

Felles for dem alle er at de ved endt utdanning stiller klare på arbeidsmarkedet med kunnskapen og erfaringen som bransjen ser etter. Studentene fra Master i strategisk kommunikasjon er intet unntak: 

– Poenget med denne mastergraden er at du får verktøy og metoder som gjør at du kan få gode kommunikasjonsjobber innen det feltet som du er interessert i, forteller Bente Kalsnes, førsteamanuensis på Kristiania. 

Usikker? Ta Kristianiatesten!

Hun har lang fartstid fra kommunikasjonsstudier og jobber i tillegg som medieforsker. Nå blir hun studieprogramleder for Master i strategisk kommunikasjon, og trekker frem attraktive jobbmuligheter for engasjerte kandidater: 

Med en Master i strategisk kommunikasjon kan du du jobbe med kommunikasjon i offentlige virksomheter, departementer, direktorater, kommuner eller i bedrifter, avslutter hun.