Mann som skriver på post-it-lapper som henger på en vegg.
Studielengde:3 år

Praktisk lederskap

Erfaringsbasert master i praktisk lederskap er et studieprogram hvor det nyeste av forskningsbasert kunnskap, kombinert med arbeidsintegrert læring, bidrar til personlig utvikling.
Samlingsbasert

Meld din interesse

OpptakStengt
Mann som skriver på post-it-lapper som henger på en vegg.

Nøkkelinformasjon

  • Fleksibelt

    Samlingsbasert deltidsstudium over tre år som lar seg kombinere med jobb og privatliv.
  • Praktisk rettet

    Du får kompetanse som du kan bruke i jobben din fra dag 1.
  • Fornøyde studenter

    Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret noen av landets mest fornøyde studenter i 2023.
  • Opptakskrav

    Studiet har egne opptakskrav. Les mer under ofte stilte spørsmål. 
  • Pris

    36 000 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Master
  • Vår 2025
  • Deltid
  • 90 studiepoeng
  • Samlingsbasert
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Ledelse er livslang læring og hardt arbeid, og å utvikle seg som leder krever selvinnsikt, ærlighet med seg selv, vilje til å jobbe med egne mønstre over tid, og evne til å ta inn ny kunnskap. Utvikling av din egen lederpraksis er derfor det sentrale i dette studiet. Undervisningen er samlingsbasert, hvor du jobber selvstendig mellom hvert møte med klassen. 

Dette programmet passer for ledere som vil utvikle ny innsikt ved siden av å være i full jobb. Ved å kombinere arbeidsintegrert læring med ny forskning knytter vi teori tett opp mot praksis. Dette gjør at du kan ta med din nye innsikt og verktøy tilbake til arbeidsplassen din – med det samme.   

I løpet av studietiden vil du lære mer om temaer som: 

  • Selvledelse
  • Strategisk ledelse
  • Ledelse i endring og omstilling
  • Personlig lederutvikling
  • Ledelse, relasjoner og gruppedynamikk
  • Kritisk tenking og makroforhold

Studiemodell

Denne mastergraden går over tre studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 90 studiepoeng
30 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • IOE4200Innovasjons- og endringsledelse

    I en verden preget av stadig raskere endringer er kunnskap om innovasjon og endringsledelse viktig for ledere. Lederne trenger kunnskap om hvordan de kan jobbe med innovasjonsprosesser for å sikre nyskapning og innovative løsninger i møte med multiple, raske endringer. Samtidig trenger de også god forståelse for hvordan de kan gå frem for å sikre implementering og gjennomføringskraft i form av tilpasninger og endringer i organisasjonen. I emnet Innovasjons- og endringsledelse er derfor disse to temaene tett integrert så studentene gjennom emnet skal utvikle en helhetlig forståelse. Gjennom dette emnet vil studentene utvikle innsikt i hvordan de kan jobbe med innovasjonsarbeid, herunder metoder som åpen innovasjon og design thinking, samt hvordan de kan sikre gode endringsprosesser, herunder metoder for analyse av endrings-kontekst, design av endringsprosesser og hvordan reaksjoner på endring kan håndteres.

    Emnet gir både kunnskap om sentrale teoretiske rammeverk innenfor innovasjon og endringsledelse, og setter studentene i stand til å anvende teori og rammeverk til å utvikle relevante tilnærminger i eget arbeid med innovasjon og endring.

  • SAL4100Selvledelse og autonome ledelsesformer

    Emnet vil ta for seg autonome organisasjons- og ledelsesformer som selvledelse, selvregulering, styrkebasert ledelse og superledelse.

    For ledere kan selvledelse danne et viktig fundament for mestring av egen lederrolle og for å lede andre på en god måte. I tillegg vil vi også forstå selvledelse som livsmestring, og således presentere en helhetlig tilnærming til arbeid og privatliv. Medarbeiderskap og superledelse er praksiser hvor involvering, kulturbygging, maktdeling og verdsetting av den enkeltes autonomi og selvbestemmelse står sentralt. Ledelsesformen innebærer en særskilt oppmerksomhet på å støtte og utvikle medarbeideres utøvelse av selvledelse - for at de derigjennom skal styrke sin kapasitet til å jobbe autonomt og ansvarlig innenfor organisatoriske rammer og målsettinger.

    I emnet vil studentene således lære ferdigheter som gjør dem bedre i stand til å lede seg selv, både profesjonelt og i livet generelt, samt bruke dette til å lede andre til å lede seg selv. Et styrkeperspektiv på selvledelse innebærer å oppdage områder hvor man har naturlige talenter eller spesielle forutsetninger, og utvikle disse videre. Gjennom selvobservasjon, tilbakemeldinger fra andre, tester eller andre kartlegginger kan den enkelte få innblikk i egne styrker og svakheter og trene på egen utvikling. Studentene skal således bruke seg selv som "forskningsobjekt", jobbe med seg selv og reflektere over egen utvikling. Studentene skal etter endt emne ha blitt bedre kjent med seg selv og sin evne til å lede seg selv, samt lede andre til å lede seg selv. De skal ha et bevisst forhold til selvledelse og autonome ledelsesformer, samt kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre om fagområdet.

    Emnet inneholder følgende temaer:

    • Selvinnsikt og selvobservasjon
    • Personlige mønstre og personlig energi
    • Styrkebasert selvledelse og selvregulering
    • Personlige strategier, teknikker og metoder
    • Prestasjonsfremmende atferd
    • Superledelse
    • Medarbeiderskap
    • Livsmestring, balanse og en helhetlig tilnærming til arbeid og privatliv
  • TUT4200Teknologiutvikling og implikasjoner for ledelse

    Emnet gir innsikt i samspillet mellom teknologiutvikling og samfunnsendringer. Det legges særlig vekt på sammenhengene mellom utvikling av digitale tjenester, samfunns- og organisasjonsendring og endringer i økonomien. Det blir drøftet hvordan utviklingen av nye digitale tjenester endrer betingelsene for økonomisk aktivitet, som globalisering, nye distribusjons-former og utvikling av nye tjeneste- og virksomhetsmodeller. Hvilke konsekvenser har disse endringene for organisasjons- og arbeidsliv, på makronivå, på organisasjonsnivå og for den enkelte arbeidstaker.

  • EMP4200Etikk, makt og påvirkning

    Dette emnet bygger på emnet Ledelse, relasjoner og gruppedynamikk fra forrige studieår. Begge emnene tar for seg den daglige, dynamiske og relasjonelle hverdagen for ledere. I emnet vil vi ta for oss det vi kan kalle skyggesidene av organisasjoner, og diskutere hvordan ledere kan påvirke det som foregår, samtidig som de selv påvirkes av det. Mer spesifikt vil vi ta for oss påvirkningsmekanismer og prosesser mellom mennesker, og gå dypere inn i dilemmaer, maktens dynamikk, maktbaser, påvirkningsteknikker, kommunikasjonsmønstre, personlig gjennomslagskraft, retorikk, samt etiske betraktninger.

  • PLD4100Personlig lederutvikling

    Emnet er det avsluttende emnet i mastergraden og søker å binde sammen tidligere læring, og knytte ervervede kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til egen utvikling som leder. I emnet vil vi derfor skape en forståelse for hva det betyr å utøve og utvikle en profesjonell praksis som leder. Studentenes egen utvikling som leder vil således være det sentrale temaet og styrende for læringen som foregår.

  • MAO5100Masteroppgave

    Masteroppgaven skal gi studentene mulighet til å fordype seg i et selvvalgt tema. Masteroppgaven skal vise at studentene kan anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode i et selvstendig arbeid.

    Gitt masterstudiets posisjonering (Master i praktisk lederskap) vil praksis-perspektiver vektlegges i forbindelse med problemstilling og metodebruk, men studentene står fritt til å velge andre perspektiver i sine masteroppgaver.

Møt fagmiljøet

Birthe Lange ser i kamera.
  • Møt våre undervisere

    Kristiania er kjent for et sterkt fagmiljø blant annet innen områdene ledelse og HR. I løpet av studietiden vil du møte undervisere med ulik faglig bakgrunn, men felles for alle er at de har lang erfaring fra arbeidslivet. Denne praktiske erfaringen kombinert med den nyeste forskningen gjør at du som student raskt får kunnskapen du trenger for å utvikle deg som leder. 

    I løpet av studiet vil du blant annet møte:  

Mine beste dager på jobb er når jeg får være sammen med gode folk som jobber på for å utvikle både seg selv og de rundt seg. I Egersund har jeg en slik klasse med flinke og interesserte folk som jeg har fått jobbe med i over to år nå.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål