Seksjon for psykologi, pedagogikk og juss

Seksjon for psykologi, pedagogikk og juss faglige profil knytter seg til forskning og undervisning knyttet til læring, utvikling og rettsvitenskap.

Pedagogikk er et fagområde, en vitenskap og et praksisfelt som omhandler oppdragelse, sosialisering, læring og undervisning i ulike kontekster og i ulike aldre. Felles er kunnskap om hvordan vi mennesker utvikler oss og lærer. Studier innenfor psykologi gir kunnskap som forklarer og forutsier handlinger til mennesker, alene og i grupper og kunnskap om de kognitive mekanismene som ligger bak.  Rettsvitenskap tar for seg de store fagområdene som helserett, arbeidsrett, eiendomsrett, markedsrett og arverett. 

Seksjonen har flere forskningsgrupper som The Critical Thinking Research Lab forsker på læring, utvikling og undervisning i kritisk tenkning hos personer med ulike læringsprofiler. Forskningsgruppen Cognition and Art Research Group har et tverrfaglig fokus og ser på sammenheng mellom kognisjon og kunst. I forskningslaben The PIT pågår det en rekke spennende studier rundt persepsjon, interaktiv teknologi, og samspill mellom mennesker og maskiner. 

  • Janne Eldevik

    Høyskolelektor

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Janne Eldevik
  • Aase Marie Rolstad

    Aase Marie Rolstad

    Høyskolelektor

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Aase Marie Rolstad
  • Anna Elfrida Hovde Vollsund

    Anna Elfrida Hovde Vollsund

    Høyskolelektor

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Anna Elfrida Hovde Vollsund
  • Naciye Özlem Demirkol-Tønnesen

    Vitenskapelig assistent

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Naciye Özlem Demirkol-Tønnesen
  • Jesper Barth Bugten

    Jesper Barth Bugten

    Høyskolelektor

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Jesper Barth Bugten
  • Raquel Gloria Wilner

    Vitenskapelig assistent

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Raquel Gloria Wilner
  • Lasse Skogvold Isaksen

    Lasse Skogvold Isaksen

    Høyskolelektor

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Lasse Skogvold Isaksen
  • Helene Hjelmervik

    Helene Hjelmervik

    Førsteamanuensis

    Høyskolen Kristiania

    Psykologi, pedagogikk og juss

    Helene Hjelmervik

Forskningsprosjekter

  • The project looks at gaming in those of middle-to older age, in particular how gaming could benefit the cognitive abilities of older people. Previous studies have found that retired people playing videos have increased attention, memory and problem solving abilities, provided that they enjoy the game. This project further investigates the interaction between age, cognitive abilities, cognitive aging, and video game perception and experience.

  • In Norway, women represent 75% of all visual artists (Heian et al., 2015). Despite this, 90% of all art sold in Norway in 2018 was produced by men (Sjøvold et al., 2019). This discrepancy occurs despite that most art critics are women (Heian et al., 2015) and that more women visit museums than men (SSB, 2019). This issue speaks to a systemic gender discrimination that likely exists at multiple levels, ranging from private galleries to public institutions. . The GINA project will systematicall...

  • Prosjektet ”Perception and Interactive Technology” har som mål å studere samspillet mellom mennesker og teknologi. Teknologi påvirker mennesker på mange måter, fra kultur til mental helse. Til tross for økt kunnskap om viktige samfunnsaspekter tilknyttet interaktiv teknologi, er påvirkningen på fundamentale kognitive og perseptuelle prosesser fortsatt dårlig forstått. Vi eksponerer våre sanser for syntetiske stimuli flerfoldige timer hver dag, uten en bevissthet rundt mulige konsekvenser,...

Studier