Tommy Bjorøy står foran resepsjonen på Thon Hotel Opera i Oslo.
Tommy Bjorøy tok bachelor- og mastergrad hos Kristiania. – Utdanningen gjorde meg til en god kandidat i arbeidsmarkedet, forteller han.Foto: Kristiania/Jonatan A. Quintero

For noen år tilbake kom Tommy over en spennende artikkel som handlet om markedsføring og salg, og hvordan vi mennesker påvirkes til å ta de valgene vi tar. 

– Jeg kjente med en gang at jeg ble nysgjerrig og ville lære mer, og ikke lenge etterpå begynte jeg på en bachelorgrad i det som nå heter Digital markedsføring og salgsledelse ved Kristiania i Bergen, sier Tommy. 

På Kristiania ble Tommy møtt av engasjerende forelesere, små klasser og et godt og trygt læringsmiljø. 

– Foreleserne var tett på og ga oss god oppfølging. På Kristiania hilser alle i gangene og er på fornavn med hverandre, det finner du ikke på noen andre universitet eller høyskoler, forteller han. 

Forelesere fra arbeidslivet

– I Olav Thon Gruppen er det store muligheter for karriereutvikling. Det er kult å tenke på at konserndirektøren startet sin karriere på et av kjøpesentrene, forteller Tommy Bjorøy.
Foto av Tommy foran resepsjonen til Thon Hotel Opera. Foto: Kristiania/Jonatan A. Quintero

Bare kort tid etter at Tommy begynte på Kristiania, fikk han deltidsjobb som studentassistent på Kristiania. Dette lot seg fint kombinere med studiene og ga han relevant erfaring innen markedsføring, samt et verdifullt innblikk i arbeidslivet. I tillegg var studiet praksisnært, med forelesere med lang bransjeerfaring.

– Foreleserne var flinke til å trekke inn egne erfaringer og bruke reelle eksempler fra arbeidslivet, både i undervisningen og i oppgaver. For eksempel hadde vi en eksamen hvor vi, ved hjelp av en simulator, skulle vurdere ulike markeder og lage salgsbudsjetter. Dette var veldig gøy, relevant og ikke minst lærerikt, forteller Tommy. 

På Kristiania hilser alle i gangene og er på fornavn med hverandre, det finner du ikke på noen andre universitet eller høyskoler.

Etter bacheloroppgaven var levert bestemte Tommy seg for å gå videre på en mastergrad, og valget falt lett på Kristiania.   

De gode erfaringene gjorde at jeg ville velge Kristiania videre, og jeg fortsatte derfor på Master i markedsføringsledelse i Oslo, sier Tommy. 

Mastergraden ga Tommy mulighet til å fordype seg i ett og ett fag av gangen, han forteller at den største forskjellen fra bachelor til mastergrad er at det ble lagt større vekt på forskning og refleksjoner. 

Selv om masteren er på et høyere akademisk nivå er det fortsatt fokus på praksis, både gjennom undervisningen på skolen og ved muligheten for praksisplass, forteller Tommy. 

Fikk hjelp av Kristianias egne karriererådgivere

Tommy ønsket å komme raskt i gang med jobbsøknadsprosessen og gikk derfor til Karrieresenteret samtidig som han skrev masteroppgaven. Karrieresenteret hjelper studenter med å finne veien videre etter studietiden og gjør deg til en god kandidat i jobbsøknadsprosessen.  

Jeg hadde ikke hatt den jobben jeg har i dag hvis det ikke var for Karrieresenteret. Jeg fikk gode tips og råd til hvordan jeg kunne forbedre CV-en min og skrive gode søknader, sier Tommy. 

De gode erfaringene gjorde at jeg ville velge Kristiania videre.

Han jobbet flittig med søknadene, sendet ut seks stykker og ble raskt innkalt til fire intervjuer. To av arbeidsgiverne inviterte han tilbake, men Tommy ønsket å avvente, søke flere jobber og lete videre etter drømmejobben. Så, plutselig en dag, kom han over en stilling i Olav Thon Gruppen, som er et stort selskap innen eiendoms- og hotellvirksomhet. Tommy kjente at den trigget noe i han og søkte. Kort tid etter var han på jobbintervju. 

– Jeg husker at jeg ble så glad. Jeg forberedte meg kjempegod, leste mye om selskapet og verdiene deres, og fikk til slutt et jobbtilbud jeg ikke kunne takke nei til, sier Tommy.

– Utdanningen åpnet mange dører for meg

I dag jobber Tommy som CRM-koordinator i Olav Thon Gruppen, en jobb han stortrives med. Arbeidshverdagen er spennende og variert, med like mye tid på kontoret som på reisefot. 

– Noen dager sitter jeg med nyhetsbrev og lojalitetsprogram, andre dager er jeg på farta og holder kurs. Ingen dager er like, og det syns jeg er utrolig gøy, forteller Tommy.  

Tommy vil absolutt anbefale andre å ta en bachelor- og mastergrad innen markedsføring dersom man har interesse for faget. 

– Utdanningen åpnet mange dører for meg, og jeg merket fort at søknaden min var attraktiv, avslutter Tommy. 

Bachelor + master markedsføring