Foto av Christoffer Bergstrøm ved bord og kaffelkopp.
Christoffer Bergstrøm forteller at han bruker det han lærte på Kristiania i jobben som salgsdirektør. – De fleste av foreleserne hadde jobbet i både norske og internasjonale virksomheter. De brukte den praktiske erfaringen sin i møte med oss studentene, forteller han.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Tidligere satt vi i et eldre bygg på den andre siden av gata. Vi var 16 ansatte på den tiden, sier salgsdirektør i House of Control, Christoffer Bergstrøm, og peker ut av vinduet. Siden den gangen har businessen est ut som en bolledeig. 

Selv har han gått fra å være selger til salgsdirektør, nå med ansvaret for firmaets ekspansjon i det europeiske markedet. I 2019 var Bergstrøm på E24s topp 10 liste over ledertalenter.

– Da vi flyttet inn her og hadde hele denne etasjen til disposisjon syntes folk vi var splitter pine gærne. «Hva skal dere med all den plassen?», spurte folk, forteller Bergstrøm.   

«Bare vent å se. På et tidspunkt vil dette være altfor lite for oss», svarte Bergstrøm og sjefene hans. 

 – Og nå har det skjedd, sier Bergstrøm og smiler.  

Faglig grunnmur fra Kristiania  

 Da den tidligere Kristiania-studenten startet i bedriften for sju år siden, var de 16 ansatte. Nå er de 130.  

Bergstrøm studerte Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse  ved Kristiania, en utdanning som tilbys i både Oslo og Bergen. Den utdanningen bruker han fortsatt daglig i jobben, forteller han.

– Jeg hadde ikke klart å ha denne jobben om jeg ikke hadde den faglige grunnmuren fra Kristiania. Utdanningen ga meg den grunnkompetansen som gjør at jeg kan gjøre teori til praksis her hos House of Control, sier Bergstrøm og utdyper:   

– Hvordan skal du etablere deg i et nytt marked? Hvordan skal du utarbeide en salgsstrategi? For ikke å snakke om ekspansjonsstrategi? Jeg lærte mye om analyse på Kristiania.

Leder selskapets Europa-satsing

Grunnen til at det ble Kristiania fremfor et annet studiested var blant annet at studiet var lagt opp med praktiske caseoppgaver.  

– Det var definitivt det jeg satte aller mest pris på da jeg studerte, og en av hovedgrunnene til at jeg valgte Kristiania, sier salgsdirektøren.   

I tiden fremover får Bergstrøm nok en gang utvidet ansvar. Han skal ta House of Control ut i Europa.  

– Vi skaper noe helt nytt nå. Vi er på vei inn i et marked vi aldri har vært i før. Det er utrolig kult å få lov til å være med på det.   

Han er ikke i tvil om hva som blir det viktigste for å lykkes med sine nye arbeidsoppgaver:  

– Det jeg er mest avhengig av for å lykkes nå er en positiv innstilling, pågangsmot og selvfølgelig gjennomføringsevne. Du må ta risiko, vite hva du går inn i, sette deg klare mål og se for deg hvordan du skal komme deg dit, sier Bergstrøm. 

Selger et unikt produkt

Når man snakker om salg, tenker mange på telefonselgere og lignende. Men i dag er salg og kjøp mellom selskaper et like viktig marked. Der er selgeren en problemløser som hjelper andre.

House of Control tilbyr et styringsverktøy som gjør det mulig for økonomisjefen i en bedrift å holde styr på alle kontrakter, eiendeler og fremtidige økonomiske forpliktelser. Systemet har også et innebygget varslingssystem som skal gjøre det mulig for organisasjonen å evaluere virksomhetens kostnader, reforhandle til bedre betingelser og eliminere unødvendige kostnader i tide. Dette er helt avgjørende i lavkonjukturtider.

Jeg ville være en del av veksten og også være med på å påvirke bedriften inn i fremtiden.

– Jeg syntes jobben som selger var supergøy fordi produktet jeg skulle selge er unikt. Det var grunnen til at jeg takket ja til jobben. For meg er det viktig at jeg ikke selger noe som hundrevis av andre selskaper også selger.

 – Dessuten firmaet var i vekst. Jeg ville være en del av veksten og også være med på å påvirke bedriften inn i fremtiden, sier Bergstrøm som jobbet ett år som selger før han ble forfremmet til salgsleder for Norge:    

– Jeg bestemte meg for at jeg skulle bli salgssjef da jeg startet. Det var et helt klart mål.   

– Start med de små suksessene   

Foto av Christoffer i kantinen.
– Jeg ville være en del av veksten og også være med på å påvirke bedriften inn i fremtiden, sier Christoffer Bergstrøm som jobbet ett år som selger før han ble forfremmet.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

Som salgsleder fikk han raskt ansvaret for Sverige, deretter Norden. nå er det altså den internasjonale ekspansjonen som er ansvarsområdet til Bergstrøm.   

– Jeg har alltid jobbet etter å skape de små suksessene. Hvis du får suksess i det små, vil du også få det til i det store på sikt. Du må vise deg frem og være et godt forbilde. Det er vagt å si, for hvordan gjør man egentlig det i praksis? Vær i hvert fall til stede og sørg for at den jobben du gjør blir lagt merke til, råder salgsdirektøren.

Spør sjefen din konkret: Hvis jeg får til dette, hva kan vi få til med min posisjon i fremtiden?

– Jeg er en ekstremt målbevisst person. Det er en av mine store styrker. Når jeg setter meg et mål, så når jeg det. Du må være på, utadvendt og tørre å ta plass. Men ikke på en arrogant måte. I tillegg tror jeg det er viktig å være transparent på hva du ønsker.  

– Det med forfremmelse er litt gi og ta. Spør sjefen din konkret: Hvis jeg får til dette, hva kan vi få til med min posisjon i fremtiden?   

– Teori uten praksis er null verdt

Bergstrøms første møte med utdanningsinstitusjonen Kristiania var på en skoletur hans tidligere videregående skole arrangerte.  

– Etter det besøket ble det veldig lett for meg å velge studiested. Jeg møtte flere dyktige og engasjerte forelesere. De fleste hadde jobbet i både norske og internasjonale virksomheter. De brukte den praktiske erfaringen sin i møte med oss studentene. Det var mye mer spennende enn de mer teoretiske studiene jeg hadde sett på, sier Bergstrøm og legger til: 

– Du kan lære så mye teori du bare vil, men hvis du ikke evner å ta teorien ut i det praktiske livet, er kunnskapen null verdt. 

BA + veiledning