Bilde av Tomas Hogseth i en gate.
Etter jeg hadde søkt på reklame og merkevarekommunikasjon sendte jeg sikkert ti e-poster for å høre om jeg kom inn eller ikke. Jeg hadde så veldig lyst til å begynne, forteller Tomas Hogseth (26). Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Å jobbe i en nyoppstartet bedrift er utrolig lærerikt. Vi er ikke mange i markedsavdelingen, noe som gjør at man får prøve seg på mye forskjellig.

Bilde av Tomas Hogseth foran oransje vegg.
Tomas Hogseth kommer fra Aurskog-Høland og flyttet til Oslo da han var 20. — Jeg føler jeg lever et vanlig Osloliv. Jeg liker å buldre, møte venner og ta en pils, ler Tomas. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Maja er en helsetjeneste på nett som primært retter seg mot kvinner. De tilbyr alt fra resept for p-piller og konsultasjoner for hudproblemer til hjemmetest for Klamydia.

– Jeg arbeider blant annet med å utvikle kampanjer, drive CRM, sette opp reklamemateriell og drive produktutvikling.

Før Tomas begynte på reklamestudiet, tok han en Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Kristiania.

Man opplever ofte en berg-og-dalbane av følelser når man studerer noe kreativt

– I valgfaget Reklame og visuell historiefortelling hadde vi en utrolig inspirerende foreleser som snakket om reklame på en ny måte. Da fikk jeg øynene opp for at reklame faktisk er et yrke og et eget fag man kan studere. Fagskolestudiet er også veldig praktisk rettet, noe jeg syntes var spennende, forteller Tomas.

– Befriende at det var så mye praktisk arbeid

Reklame og merkekommunikasjon er et praktisk rettet studium der studentene lærer å lage kreativ kommunikasjon til ulike målgrupper og kanaler.

– Vi fikk den første oppgaven allerede i løpet av de første dagene på studiet. Et prosjekt jeg husker godt, var da vi skulle vi lage reklame for ulike IKEA-produkter. En del av oppgaven var å knytte reklamen opp mot IKEAs langsiktige, bærekraftige mål, forteller Tomas og legger til:

Jasmina og Esmira foran logo.

Kapret drømmepraksis hos Anorak

– Jeg likte godt de gangene et reklamebyrå kom på besøk og ga oss en oppgave vi skulle løse, for å så komme tilbake for å se oss presentere det vi hadde lagd og gi tilbakemeldinger. Det syntes jeg var veldig kult, samtidig som jeg lærte mye av det. Man opplever ofte en berg-og-dalbane av følelser når man studerer noe kreativt.

Tomas beskriver den årlige byråkonkurransen som selve høydepunktet i løpet av studiet. Her blir studentene i første og andre klasse delt inn i grupper som skal danne egne byråer.

– Man lager seg et navn, logo og hele pakka. Deretter får man briefer fra reklamebyråer og kjente merkevarer, som man skal løse i løpet av et par uker. Man får en unik mulighet til å bli kjent med byråene som kommer på besøk. Det er den viktigste og morsomste perioden i løpet av studiet, sier Tomas.

Lærerne våre var ekstremt engasjerte og gjorde det lille ekstra for at vi skulle komme oss ut i arbeidslivet

Hadde praksis i Try og Tante Randi

Siste semester av reklamestudiet kan studentene søke praksisplass i en valgfri bedrift. Tomas var så heldig å ha praksis i to ulike byråer: først hos Try Råd, deretter hos reklamebyrået Tante Randi, hvor han var frem til han startet i Maja i juni.

– Det var supergøy! Jeg fikk mye mer ansvar enn jeg hadde forventet og lærte veldig mye av det. Jeg fikk egne kunder og satte pris på tilliten de ga meg.

Den praktiske undervisningen, det nære samarbeidet med bransjen, de to praksisperiodene og den tette oppfølgingen fra de faglige, gjorde overgangen fra studier til jobb enklere, ifølge Tomas.

– Kristiania har hjulpet meg med å få et nettverk i bransjen. Lærerne våre var ekstremt engasjerte og gjorde det lille ekstra for at vi skulle komme oss ut i arbeidslivet, avslutter Tomas.