Mann smiler til kamera.
– All undervisning foregår på nett, og det gjør studiet veldig fleksibelt, sier Kristian Landmark, forretningsutvikler i Elkjøp.Foto: Høyskolen Kristiania/Jonatan Quintero

Elkjøp er Nordens største forhandler av elektronikk, med millioner av kunder og en ambisiøs bærekraftstrategi. Selskapet ønsker å inspirere forbrukerne til å velge grønnere, og som en del av arbeidet blir de ansatte tilbudt deltidsstudier innen bærekraftig markedsføring ved Kristiania.  

Landmark er en av de som er godt i gang med emnet. Han jobber med forretningsutvikling innen netthandel og var ikke i tvil da tilbudet kom.   

Trenger dere et kompetanseløft?

– Selv om jeg ikke jobber direkte med bærekraft eller markedsføring, gir studiet meg et nytt og viktig perspektiv på de daglige arbeidsoppgavene mine. Emnet har gjort meg mer bevisst på hva bærekraft er, og hva som skal til for å drifte mer miljøvennlig. På den måten kan jeg bidra til selskapets overordnede bærekraftstrategi.  

Snart er han ferdig med studiet ved Kristiania og kan se tilbake på et spennende halvår med mye faglig påfyll.  

– Vi har blant annet lært om sirkulære forretningsmodeller, prinsipper for bærekraftig markedsføring og merkevarebygging i et bærekraftperspektiv. I tillegg har vi vært gjennom lovverket, som er viktig å kjenne til for å unngå grønnvasking og misvisende markedsføring.

Fleksibelt studium med personlig oppfølging 

Skal Elkjøp nå bærekraftmålene sine, holder det ikke at noen få sitter på rett kompetanse. Kunnskap om og bevissthet rundt bærekraft må ut i hele bedriften. Nå er 14 ansatte fra flere ulike avdelinger godt i gang med studiet, og Landmark forteller at de har blitt en gjeng som treffes jevnlig for å diskutere fag og dele erfaringer.  

– All undervisning foregår på nett, og det gjør studiet veldig fleksibelt. Samtidig er det hyggelig at vi har klart å danne en slags kollokviegruppe her på jobb, og at vi både hjelper og motiverer hverandre, forteller Landmark.   

– Er det noe vi lurer på, kan vi blant annet kontakte foreleseren direkte.

Bærekraftstudentene har også tilgang til Kristianias digitale læringsplattform, hvor det finnes et stort utvalg av fagartikler og nyttige verktøy. Har de spørsmål om fag, praktiske detaljer eller ønsker personlig veiledning, er hjelpen aldri mer enn en e-post eller en telefonsamtale unna.  

– Er det noe vi lurer på, kan vi blant annet kontakte foreleseren direkte. Alle ved Kristiania  svarer raskt og er alltid veldig behjelpelige, sier Landmark.

Elkjop_EVU_portretter-8.jpg
– Videreutdanningen har gjort meg mer bevisst på hva bærekraft er, og hva som skal til for å drifte mer miljøvennlig. På den måten kan jeg bidra til selskapets overordnede bærekraftstrategi, sier Kristian Landmark.Foto: Høyskolen Kristiania/Jonatan Quintero

Å studere ved siden av jobb gir stort læringsutbytte  

Selv om studiet i bærekraftig markedsføring kan tas på to semestre, har Landmark valgt å gjøre det på ett – og nå går det mot slutten. Til sommeren venter en fleksibel hjemmeeksamen, og dermed er han 7,5 studiepoeng rikere. I tillegg kan Landmark være stolt over innsatsen, for å studere ved siden av jobb krever naturlig nok litt ekstra. Likevel ville han ha gjort det hele igjen – og igjen!  

– Når man studere ved siden av jobb, ser man raskt hvordan teori og praksis henger sammen.

– Når man studere ved siden av jobb, ser man raskt hvordan teori og praksis henger sammen. Da får man et helt annet læringsutbytte. Det er selvfølgelig litt ekstra hektisk, men med en fleksibel arbeidsgiver og litt pågangsmot er det helt gjennomførbart og ikke minst veldig lærerikt og gøy. 

Videreutdanning + artikkel