Foto av studenter i en forelesning vendt mot lærer som gestikulerer
Lego, fagpersoner, innnsjekk og utsjekk - hva er det egentlig foreleserne selv gjør for å holde på publikum?Foto: Haakon Dueland

Hva kjennetegner en god og en dårlig foreleser? Og hva gjør foreleserne selv for å holde på publikum? Kristiania har mange gode forelesere, og vi har snakket med noen av dem for å få vite hvordan de jobber for å gjøre forelesningene sine spennende og engasjerende – og hva man absolutt ikke bør gjøre.

– Som en karismatisk sektleder 

Foto av dame i sort tøy som sitter i en sofa.
Når dagene blir grå, kjøper Trine gjerne klementiner og sjokolade som en liten moralboost for studentene.Foto: Jonatan Quintero

Aller først: Hva kjennetegner en god foreleser? 

– Du merker fort hvem som brenner for faget sitt eller ikke. Noen har også en evne å til å «se» deg, selv blant mange i publikum. De som klarer det, har publikum i sin hule hånd. De påvirker, inspirerer, vekker og oppildner, sier Trine Harnes.  

Harnes har hatt lederroller i kjente selskaper som Making Waves (nå NOA Ignite), Eggs Design og Try Apt, før hun i 2021 ble fagansvarlig for fagskolestudiet Design Thinking hvor hun på kort tid har blitt en populær foreleser blant studentene  

Det var en grå og trist mandag og mange var syke. Da tok jeg frem kassen med LEGO og prototype-utstyr.

Hun mener at dyktige forelesere evner å forklare komplekse ting på en forståelig måte, og setter ting i kontekst.  

– Du bare vet at det de snakker om vil få stor betydning for deg på en eller annen måte. Og du får en slags oppvåkning om at dette vil du vite mer om og være en del av. Litt som en karismatisk sektleder, bare på en trygg armlengdes avstand.

Byr på seg selv  

Foreleserne har vært på mange forelesninger selv, og vet godt hva som må til for at de selv lettere klarer å følge med. 

– Jeg liker veldig godt engasjerte personer som byr på seg selv og er litt «på».  De kan godt være litt mye faktisk, og gjerne litt morsomme.  Men de må jo selvsagt også klare å formidle noe interessant, sier førsteamanuensis Irmelin Drake fra Institutt for ledelse og organisasjon.

Faktaboks forelesere

Foto av mann som holder en mikrofon og en blomsterbukett
Å ha empati for publikum er nøkkelen, mener Lasrado.Foto: Jonatan Quintero

– De må kunne det de skal snakke om. Så må man være retorisk, og empatisk. Ikke alle er eksperter, og kanskje noen ikke helt skjønner ordene man bruker. Jeg liker å tenke på studentene som mine samarbeidspartnere, i stedet for studenter, sier Lester Allan Lasrado, førsteamanuensis ved Institutt for teknologi.  

Drake og Lasardo ble nylig kåret til to av Kristianias tre beste forelesere – en kåring hvor studentene hedrer de akademisk ansatte. 

En god foreleser tar aldri for gitt at publikum ligger på et bestemt nivå. Lag et foredrag for eksperter, men ha alltid de mest uerfarne i salen i bakhodet.

– Jeg foretrekker at vi jobber «hands on» i forelesningene, med praktiske øvelser og gjesteforelesere som kan temaene enda bedre enn meg. Og så må det være variasjon i arbeidsmetodene, inkludert klassiske forelesninger, sier Lasardo. 

LEGO og innsjekk 

Gjennom årenes løp har Kristiania-foreleserne lært seg noen triks for å gjøre undervisningen mer inkluderende og engasjerende.  

– Her om dagen kjente jeg på behovet for en spontan tilrettelegging. Det var en grå og trist mandag og mange var syke. Da tok jeg frem kassen med LEGO og prototype-utstyr, satte på julemusikk og så gjorde vi konseptutviklingen til et kreativt verksted. I tillegg er vi flinke til å feire viktige milepæler og innleveringer. Det er aldri feil å lage koselig stemning, forteller Harnes.  

Drake sier at hun praktiserer noe som heter innsjekk og utsjekk, slik at studentene får en fin start og avslutning på dagen. 

Foto av kvinne i rutete dresjakke foran et maleri.
For Irmelin er ingenting er bedre enn fornøyde og glade studenter som viser at de liker det som skjer på undervisningsdagene, og som er aktive og engasjerte sammen. Foto: Haakon Dueland

– Det gjør at man «lander» i undervisningssitiuasjonen. Noen studenter synes dette er utfordrende, spesielt hvis jeg lar ordet gå rundt til alle i klassen og de må si noe høyt, men samtidig tror jeg de setter pris på det, fordi det gir dem trening i å ta ordet i en situasjon som tross alt er ganske vennligsinnet og ikke er så farlig. Dessuten er det alltid interessant å høre hva de andre sier, forteller hun. 

Jeg tror det kan være så enkelt som å bare vise at man liker faget sitt og tørre å by mer på seg selv.  Det kan liksom ikke bli feil.

– Fortell om gangen du gikk på trynet  

– En god foreleser tar aldri for gitt at publikum ligger på et bestemt nivå. Lag et foredrag for eksperter, men ha alltid de mest uerfarne i salen i bakhodet. Og gi aldri frivillige oppgaver; ikke noe dreper engasjement som dette. Hvis noen skal gjøre noe, så skal alle gjøre det, sier Lasardo.  

Harnes er enig i at foreleseren selv må være ydmyk og lærevillig.  

– Be om tilbakemeldinger og justér deg etter signalene du får. Bruk relevante og gjenkjennbare caser fra arbeidslivet. Del egne erfaringer, inkludert den gangen du gikk på trynet. Og vis studentene at prosessen med å lære er vel så viktig – om ikke viktigere, enn resultatet. Stol på prosessen, pleier jeg å si. 

– Jeg tror det kan være så enkelt som å bare vise at man liker faget sitt og tørre å by mer på seg selv.  Det kan liksom ikke bli feil. Det er helt sikkert mye som kan gå galt – men igjen, hvis du er deg selv og heller innrømmer tabbene dine, så tror jeg det også går greit.  Vi er jo bare folk alle sammen, avslutter Drake.