Foto av studenter som sitter i en trapp
Til vanlig står studentene selv på scenen, men under Musikaliteten jobber de som prosjektarbeidere bak sceneteppet.Foto: Jonatan Arvid Quintero

Under festivalen kan man se nyskapende musikkteater skapt av kunstnere fra den samme bransjen som studentene skal tre inn i. I år tematiseres frykt gjennom fire ulike produksjoner.  

Går av scenen og bak i kulissene 

Foto av student som ser inn i kamera og smiler
Student Håvard Henriksen har fått god erfaring som leder under årets festival.Foto: Jonatan Arvid Quintero

Leder for årets festival, Håvard Henriksen, studerer Bachelor i musikkteater på siste året ved Kristiania, og sammen med de resterende 30 studentene i klassen hans setter de opp festivalen som en del av emnet i entreprenørskap.  

Til vanlig står studentene selv på scenen, men i dette faget lærer de om arbeidet bak en produksjon, og tar derfor på seg rollene som arrangører.

Vi lærer nok aller mest av å få erfaringen selv, og vi hadde ikke fått det samme utbytte om vi ikke gjennomførte konseptutviklingen selv i praksis. 

Sammen står de ansvarlig for alt det organisatoriske arbeidet som prosjektet innebærer, alt fra budsjetter og kontrakter til kjøreplaner og markedsføring. 

– Musikkteaterfeltet i Norge er ikke så veldig stort, og det vi utdanner oss til er veldig allsidig. Da er det er en stor fordel å kunne skape sin egen arbeidsplass, forteller Håvard. 

Som en del av emnet har studentene blitt forelest om konseptutvikling, næringsvirksomhet og alle de viktige aspektene i en kreativ og administrativ prosess. 

Forelesningene er skreddersydd for at det praktiske arbeidet som studentene nå arrangerer, skal oppleves som relevant og meningsfylt.  

Håvard mener likevel at det ikke hadde vært det samme om faget kun dreide seg om forelesninger. 

– Vi lærer nok aller mest av å få erfaringen selv, og vi hadde ikke fått det samme utbytte om vi ikke gjennomførte konseptutviklingen selv i praksis. 

Foto av student som ser inn i kamera og smiler

Gikk fra studier til scenen på rekordtid

Dugnadsånd og HK-fond som økonomiske midler 

For at festivalen skal gå rundt økonomisk, har studentene jobbet hardt for å innhente de midlene som trengs. Musikaliteten er støttet av HK-fondet , og studentene har ellers jobbet for å inngå mindre sponsoravtaler med bedrifter, firmaer og kulturinstutsjoner. 

Klassen til Håvard har også stått for et stort stykke dugnadsarbeid helt siden de gikk i 1.klasse, hvor de har arrangert loppemarkeder, quiz-kvelder og loddsalg til inntekt for festivalen. 

– Vi har brukt mye tid og ressurser på dette, og vi gleder oss til å vise frem arbeidet på Det Andre Teateret, sier Håvard.

Frykt som bakteppe 

Foto av en ung kvinne med brunt hår som ser inn i kamera
Anniken Bakken Lundberg har laget forestillingen "Blindpassasjer", som er en selvbiografisk fortelling.Foto: Ove Trøfer

Håvard forteller at da klassen idémyldret seg frem til årets tematikk, var de innom mange forskjellige og aktuelle retninger. Likevel var det frykt som hadde den tydeligste appellen til studentene.  
 
– Vi så flere muligheter ved å velge frykt som tema, og det gjorde oss nysgjerrig på spillerommet det kunne gi aktørene på scenen. Publikum kan forvente veldig ulike opplevelser basert på hvilke forestilling de ser. Forhåpentligvis vil de sitte igjen med en følelse av hvordan frykt oppleves for dem, forteller Håvard. 

Jeg har et ønske om å bruke det jeg har vært i gjennom til noe positivt, og drives av å formidle det gjennom musikken.

Festivalprogrammet 

Skuespiller og musikalartist Anniken Bakken Lundberg setter opp forestillingen “Blindpassasjer”, som hun har skrevet, utformet og komponert sammen med sin søster Martine Tufvesson Lundberg.

Forestillingen har tidligere fått terningkast 6 av Fredrikstad Blad i 2019, og nå settes den for første gang opp i Oslo. Anniken blir å se på scenen, sammen med fire nye musikere og skuespillere som hun har fått med i årets oppsetning. 
 
Anniken forteller at “Blindpassasjer” er en selvbiografisk og nær fortelling om å stå i en krevende psykisk helsesituasjon. Forestillingen retter fokus mot forebygging av selvmord, og maler et bilde av hvordan følelser kan feste seg fysisk på kroppen. 

– Jeg har et ønske om å bruke det jeg har vært i gjennom til noe positivt, og drives av å formidle det gjennom musikken. Det er veldig stas å få være med under årets program, og det er noen veldig dyktige folk som jobber både foran og bak scenen under festivalen, forteller Anniken. 

I tillegg til “Blindpassasjer” vises også forestillingen “Hårreisende Hårror” som handler om den ufrivillig hårløse karakteren Harald, som opplever at hårhygiene og et godt hår er det eneste som betyr noe.

Danseforestillingen “Pust” tar for seg frykten for seg selv og utforsker hva man er i stand til å gjøre. Du kan også få med deg podkasten “Drager og Drottner” som skal ha et improvisert live-show på scenen. 

Festivalen starter 7. november på Det Andre Teateret i Oslo.