Foto av Roland Kvam som står ute og støtter seg på et gjerde. I bakgrunnen ser man noen røde hus.
I løpet av studietiden på Fagskolen Kristiania var Roland Kvam engasjert i prosjekter både på og utenfor skolen – som gjorde at han opparbeidet seg en solid portefølje av arbeider allerede før han var ferdig utdannet.Foto: Isac Skjevik Kvello

Spillutviklingsselskapet med base i Bergen, teller 16 ansatte og står bak spill som Teslagrad, World to the West og Mesmer. I Rain Games jobber Roland primært med programmering av spillmekanikker.

Foto av Roland Kvam som  jobber på en PC.
Roland jobber nå med å utvikle spillet Girl Genius.Foto: Isak Skjevik Kvello

Selskapets ansatte er delt inn i to team, som jobber parallelt med å utvikle hvert sitt spill. Samtidig jobber de mye på tvers, og lærer av hverandre.

– Jeg får så utrolig mye glede av å lage spill, at jeg nesten glemmer å spille selv, forteller den tidligere fagskolestudenten engasjert.

I jobben min gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde på fagskolen – bare at nå får jeg betalt for det.

Godt forberedt på arbeidslivet

Roland gikk ut av spillutviklingsstudiet våren 2020, og det tok ikke lang tid før han kapret drømmestillingen i Rain Games. Da han startet i jobben, ble han positivt overrasket over hvor likt studiet på Fagskolen Kristiania var til det faktiske arbeidslivet.

– I jobben min gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde på fagskolen – bare at nå får jeg betalt for det, sier Roland fornøyd og utdyper:

– Man går gjennom studietiden og føler at man egentlig ikke kan så mye. Så det var en stor lettelse å komme ut i arbeidslivet å få bekreftet at jeg faktisk har all kompetansen jeg trenger for å gjøre en god jobb.

Lærere som er aktive i spillmiljøet

Etter videregående søkte Roland seg inn på folkehøyskole. Av ren tilfeldighet, og uten å helt vite hva han gikk til, startet han på spillutvikling-linjen. Der ble det fort klart for ham at det var spillutvikler han skulle bli. Året på folkehøyskolen var over på et blunk, og Roland begynte å lete etter skoler hvor han kunne realisere drømmen om å jobbe med spill. En dyktig lærer på folkehøyskolen var medvirkende i Rolands valg av skole. 

–  Da han ble tilbudt jobb på Fagskolen Kristiania, så fikk jeg bekreftet at det var riktig skole å søke på – man vil jo følge etter gode lærere.

Roland snakker varmt om de faglige på Fagskolen Kristiania.

– Jeg hadde utrolig flotte lærere gjennom studietiden, som påvirket både motivasjonen og engasjementet mitt. Det som er spesielt fint med å studere Spillutvikling på fagskolen er at lærerne selv er aktive i spillmiljøet – noe vi studenter dro stor nytte av.

Headhunter i Hammer & Hanborg, Ingrid Melbye Olsen, har blondt langt hår og blå øyne. Hun har på seg en lyseblå bluse og smiler til kamera.

Headhuntere er ikke i tvil: IT-studier er smart!

Knyttet nettverk i spillbransjen 

Gjennom studietiden fikk Roland og medstudentene være med på en rekke relevante arrangementer. Der fikk de mulighet til å utvikle seg teknisk, samtidig som de fikk knytte kontakt med folk i spillbransjen.

– Hvert år fikk vi blant annet delta på Konsoll og Global Game Jam. Der blir man plassert i grupper, som sammen skal utvikle et spill på 48 timer. Man lærer utrolig mye av å samarbeide med folk som man ikke kjenner fra før, og det er også en god måte å stifte nye bekjentskap på, forklarer Roland og legger til:

– Nettverk betyr mye i denne bransjen, og man må gripe de sjansene man får. Slike sjanser er det heldigvis mange av på Fagskolen Kristiania.

Foto av Roland Kvam som jobber på en PC.
– Spillindustrien er utrolig fascinerende – det finnes alltid tusen måter å løse en oppgave på, sier Roland.Foto: Isak Skjevik Kvello

Vektlegger praktisk kompetanse

Siste semester av utdanningen, deltok Roland i Spillutvikling i NM i Gameplay, sammen med en annen student fra Spillutvikling. De to fagskolestudentene kom helt til finalen, og dro hjem med både pengepremie og masse nyttig erfaring i bagasjen.

– Hvem som helst kan jo delta i NM, ikke kun studenter. Det var ekstra kult å komme så langt med tanke på at flere av konkurrentene var erfarne bransjefolk.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Fagansvarlig Dag Erling Jensen understreker at å delta på denne typen arrangementer, kommer både studentene og de faglige til gode.

– På Fagskolen Kristiania vektlegger vi at studentene skal tilegne seg praktisk kompetanse, og konkurranser som NM i Gameplay og Norwegian Game Awards er viktig for studentenes faglige utvikling. Samtidig er vi lærere opptatt av å holde vår egen kompetanse relevant og oppdatert – så ved å delta på slike arrangementer slår vi to fluer i en smekk.

Nå er Roland i gang med å utvikle Rain Games sitt neste spill Girl Genius. I jobben som spillutvikler, kommer den praktiske kompetansen fra fagskolen til nytte.

– Jo mer teknisk kunnskap vi har innad i teamet, desto bedre spill lager vi. Spillindustrien er utrolig fascinerende – det finnes alltid tusen måter å løse en oppgave på. Kun kreativiteten kan stoppe deg, avslutter Roland.

Vil du også bli spillutvikler?

Med en toårig utdanning i Spillutvikling ved Fagskolen Kristiania, får du kompetanse til å jobbe som en selvstendig spilldesigner, og lærer å utvikle en idé til et ferdig spill.