Henrik Jenssen avbildet på masterseremonien til Kristiania.
Henrik Jenssen tok en mastergrad i informasjonssystemer ved Høyskolen Kristiania og ble nylig kåret til årets masterstudent.Foto: Jonatan Arvid Quintero

Det er en kjølig oktobermorgen i Bjørvika, nesten i toppen av PwC-bygget. Henrik kommer som vanlig tidlig på jobb, helt uvitende om at dagen snart vil ta en uventet vending. Kalenderen er full, og når det er tid for et rutinemessig møte, mistenker han ingenting. Med en varm kaffekopp i hånden spaserer han sammen med et par kolleger bort til møterommet, hvor rektor ved Kristiania står og venter sammen med et lite kamerateam. Flere har klart å holde på en stor hemmelighet.

– Jeg hadde ingen tanker eller forhåpninger om å bli kåret til årets masterstudent og ble derfor veldig overrasket da jeg fikk øye på rektor Arne H. Krumsvik, sier Henrik som etterpå ble feiret med både blomster, gaver og tale.

Henrik Jenssen avbildet foran noen trær.
Henrik gikk ut fra Høyskolen Kristiania med en A på masteroppgaven og et vitnemål fullt av toppkarakterer.Foto: Privat

Selv om forventningene var små, er det ingen tvil om at 30-åringen fra Bærum har utmerket seg. Mens han tok mastergraden i informasjonssystemer, sørget han for å knytte personlige og profesjonelle interesser til ulike læringsmål, noe som ga han en større og mer overordnet grunn til å studere. I tillegg landet Henrik en deltidsjobb hos Innovasjon Norge, en mulighet han brukte til å sammenlikne teori og praksis.

– Innovasjon Norge var veldig hjelpsomme og la til rette for at jeg skulle få anvende det jeg lærte på Kristiania. På den måten fikk jeg hele tiden se hvordan teori og praksis hang sammen, noe som helt klart styrket læringseffekten.

Rektor Arne Krumsvik stilte med rød løper og gaver da han overrasker årets masterstudent, Henrik Jenssen.

Teknologi-interessen blomstret i Ecuador  

Uansett hva man ønsker å lære, er det en stor fordel å være nysgjerrig og søkende, noe Henrik alltid har vært. Før han begynte å studere ved Kristiania, tok han en mastergrad i Europastudier i Belgia. Før det igjen bodde han i Wales, hvor han fullførte en bachelor i politikk.

– Å studere i utlandet, og spesielt i Belgia, var veldig gøy. Studentmiljøet var bra, og i tillegg var det interessant å bo i et land så geografisk og politisk ulikt Norge, forteller han.

Etter flere år som student sa Henrik farvel til Europa og satte kursen mot Sør-Amerika med spesielt to mål for øye: å lære spansk og bli bedre kjent med et fascinerende og kontrastfylt kontinent. Flyet landet i Ecuador, og Henrik begynte raskt å jobbe for en veldedig organisasjon. Store deler av tiden oppholdet han seg midt i jungelen, hvor han arbeidet med matsikkerhet og utdanning for vanskeligstilte samfunn.

Og det var da, mens Henrik jobbet i Ecuador og fikk se hvordan teknologi kunne påvirke og endre samfunn, at interessen virkelig begynte å blomstre. Etter tre år i Sør-Amerika satte han seg derfor på flyet til Norge, motivert til å ta fatt på en ny mastergrad innen teknologi. 

Forsøker alltid å se de store linjene

Da Henrik skulle velge teknologistudium, var alternativene mange. Valget falt til slutt på mastergraden i informasjonssystemer ved Kristiania, hovedsakelig fordi den var åpen for studenter med ulik akademiske bakgrunn og hadde en mer tverrfaglig tilnærming til teknologi. 

– Noe av det som imponerte meg mest med foreleserne, var hvordan de klarte å konseptualisere fagproblematikken – ikke bare innenfor IT, men også innen et større samfunnsperspektiv. Det gjorde at jeg mye enklere kunne benytte meg av tidligere erfaringer mens jeg studerte, forteller han.

Og for Henrik er det akkurat dette læring og studier handler om: å få ny kunnskap, tidligere erfaringer og personlige mål til å møtes. På den måten er det lettere å forstå hvorfor man gjør det man gjør, og da blir det å studere både morsommere og mer interessant.  

– Noe av det som virkelig har hjulpet meg med å lykkes, er å begynne med det store bildet. Når jeg har et fag, starter jeg alltid med å sette meg inn i hvorfor vi har det – hva er de store linjene? I tillegg lytter jeg godt til hva foreleseren sier om mål og formål. På den måten unngår man misforståelser og treffer lettere spikeren på hodet.

Og spikeren på hodet kan man trygt si at Henrik har truffet: Ikke bare fikk han A på masteroppgaven – han gikk også ut fra Kristiania med et vitnemål fullt av toppkarakterer.