Bilde av Helene Moe som sitter i vinduskarmen i kontorlokalet til VIsma.
Helene Moe var i innspurten av bacheloren da sjefen hennes i Visma spurte om hun ville jobbe med en ny podkast.

Samtidig som Helene Moe studerte markedsføring og merkevareledelse på Kristiania fikk hun seg en deltidsstilling i Visma. Hun jobbet i utgangspunktet med å måle kundetilfredshet, men etter hvert fikk hun tilbud om å jobbe med flere markedsrettede oppgaver.

– Jeg var i innspurten av bacheloren min da det blant annet ble snakk om å starte en HR-podkast, og sjefen min spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe med det. Deretter fikk jeg flere muligheter. Dette resulterte i at jeg til slutt fikk tilbud om en fulltidsstilling.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

I dag jobber hun som event og markedskoordinator. Nå går mye av arbeidshverdagen hennes med til planlegging, klipping og koordinering av podkasten HRprat.

– I tillegg til det er jeg med på å planlegge store kundearrangementer, som nå for tiden er digitale.

Noe av det hun liker aller best med jobben er variasjonen, friheten og det kreative spillerommet hun har.

– Jeg får brukt mye forskjellig av kompetansen min, og produserer forskjellig type innhold, både video, lyd, bilde og tekst.

Foto av Helene Moe i Vismas kontorlokale.
Helene jobber i markedsteamet i Visma Enterprise, og har kontorlokale på Skøyen i Oslo.Foto: Camilla Storvollen

Gir tips om HR

Visma er et stort konsern, med mange selskap, og Helene jobber i markedsteamet i Visma Enterprise.

– Vi har private bedrifter og kommuner på kundelisten, og tilbyr et vidt spekter av løsninger og kompetanse, blant annet innen HR.

Da de startet opp podkastet var målet å gjøre markedet kjent med Vismas HR-kompetanse.

– Mange tenker kanskje regnskap når de hører Visma, men vi leverer softwareløsninger av ulik sort og sitter på mye kompetanse på blant annet HR. Podkasten er med på å øke kjennskapen om denne kompetansen og gir lytterne tips og råd på ulike HR-utfordringer.

Mange baller i luften

Foto av Helene Moe i Vismas podkastrom.
Som event og markedskoordinator i Visma går mye av Helenes arbeidshverdag med til planlegging, klipping og koordinering av podkasten HRprat. Foto: Camilla Storvollen

Helenes arbeidshverdag består av mye forskjellig, enten hun er på kontoret på Skøyen, eller som nå, når hun jobber hjemmefra.

– Vi har ofte morgenmøter hvor vi oppdaterer hverandre på ulike prosjekter. Vi jobber tett med HR-avdelingen, og sammen planlegger vi hvilke gjester vi skal ha med i podkasten, og hva vi skal snakke om.

Hun mener det er mye å tjene på å si ja når muligheten til å lære noe nytt dukker opp.

– Jeg har lært mye på den tiden jeg har jobbet her. Jeg utvikler meg hele tiden, og det gir meg motivasjon og energi.

Laget nettbutikk

Da hun noen år tilbake skulle velge hvor og hva hun skulle studere, falt valget på Bachelor i markedsføring og merkevareledelse på Kristiania.

Jeg liker å jobbe kreativt, og ville ha mulighet til å kunne jobbe med mye forskjellig etter at jeg var ferdig med å studere. 

– Jeg liker å jobbe kreativt, og ville ha mulighet til å kunne jobbe med mye forskjellig etter at jeg var ferdig med å studere. Jeg ville jobbe med prosjekter og innholdsproduksjon av ulik art.

Studenter samarbeider foran en mac.

Vil du jobbe med markedsføring?

Vi tilbyr Norges eneste bachelor i markedsføring og merkevareledelse.

Det var også viktig for henne at utdanningen var oppdatert på nye trender og behovet i arbeidslivet. I løpet av studiene fikk studentene mulighet til å fordype seg i det de ønsket å lære mer om. Helene synes det var et av høydepunktene i studiet.

– Jeg ville ta en utdanning som var praktisk og oppdatert. Det er viktig, spesielt innen markedsføring og merkevare. Jeg valgte å fordype meg i digital markedsføring, hvor vi laget egen nettbutikk fra A til Å, og skrev oppgave om Facebook og LinkedIn blant annet.

Bilde av Helene Moe, med mobiltelefon i hånden.
Helene elsker å følge med på nye digitale trender. – Akkurat nå bruker jeg mye tid på TikTok. Jeg synes det er et veldig interessant medium. Foto: Camilla Storvollen

Forelesere med erfaring fra arbeidslivet

Det var mye gruppearbeid gjennom studietiden, noe som har kommet godt med i jobben.

– I arbeidslivet er man avhengig av å jobbe godt med andre, og det får man god erfaring med på Kristiania. Da sitter man for eksempel og skriver eksamen sammen, og det opplevdes som nyttig.

Hun satt også pris på foreleserne som delte av sin erfaring fra bransjen.

– Foreleserne var veldig på, og snakket om alle aspekter rundt digitale bedrifter, ut fra egen arbeidserfaring. De hektet alltid teorien på konkrete eksempler, noe som gjorde at vi fikk et innblikk i arbeidslivet. Vi lærte mye om digitale trender, og viktigheten av å holde seg oppdatert i et fagområde som endres hurtig.

Foto av Helene Moe i Vismas kontorlokale på Skøyen i Oslo.
Helene synes det er viktig å si ja når nye muligheter dukker opp.Foto: Camilla Storvollen

– Si ja når du får muligheten

Til andre som ønsker seg en karriere innen digital markedsføring, har hun følgende råd:

Vær nysgjerrig, og si ja når du får muligheten. I denne bransjen kan du lett utvide kompetansen din hvis du er litt på.

– Vær nysgjerrig, og si ja når du får muligheten. I denne bransjen kan du lett utvide kompetansen din hvis du er litt på.

Hun mener også at det å bruke LinkedIn aktivt er viktig, og det har hun god erfaring med selv.

– LinkedIn er bra både til holde deg oppdatert på bransjen og vedlikeholde nettverket. Du får også vist hva du kan og hva du har lært, selv om du kanskje ikke er ferdig utdannet, legger hun til.

Hun har kurset alle vennene sine i å bruke LinkedIn for hva det er verdt.

– Jeg tipset en kamerat av meg om å gjøre noen oppdateringer på LinkedIn-profilen. I løpet av et par uker tikket det inn en melding fra en rekrutterer i innboksen, sier hun.