Eline Langøy Brattsti på jobb hos S & B-N. Hun har på seg beige skjorte. Har langt blont hår, og tynne gulle briller.
Etter å ha tatt en bachelor i Kommunikasjon og medier ved Universitetet i Agder, bygget Eline Langøy Brattsti på med en ettårig utdanning i Digital innholdsproduksjon ved Fagskolen Kristiania. Kort tid etter landet hun en relevant stilling. Foto: Eline Langøy Brattsti

– Jeg var heldig med at de valgte å ansette en med mindre arbeidserfaring, det kan være vanskelig ute i arbeidsmarkedet som nyutdannet – så kudos til S & B-N for det. Det syns jeg er veldig kult, sier Eline.

Tøff konkurranse

Daglig leder i S & B-N, Jostein Syvertsen har kort lyst hår og skjorte på seg.
Daglig leder i S & B-N, Jostein Syvertsen, er godt fornøyd med å ha fått Eline med på laget.Foto: S & B-N

Byrået utlyste en kreativ lagspiller som kunne bidra med både produksjon og rådgivning. Etter et førstegangsintervju og en omfattende case-oppgave, fikk Eline endelig telefonen om at jobben var hennes. Bare tre dager senere var hun på plass i Kristiansand og klar for å begynne å jobbe.

– Jeg er veldig fornøyd med å ha landet denne stillingen, som er akkurat det jeg var på utkikk etter. Det er viktig for meg å jobbe et sted som lar meg vokse og lære underveis, sier hun.

Daglig leder i S & B-N, Jostein Syvertsen, forteller at Eline imponerte dem med sin høye fagkompetanse, og at de er veldig fornøyd med å ha fått henne med på laget.

Blant rekordmange søkere skilte Eline seg ut fra første stund. Det ble bekreftet på intervjuet, der vi i tillegg til å bli overbevist om hennes faglige nivå også «matchet» på personlighet og kjemi. Etter noen runder som blant annet besto av en oppgave, der hun ble utfordret på å løse et konkret case, var vi ikke i tvil om at Eline var rett valg for oss. Vi er veldig godt fornøyd med å ha henne på plass som en del av S & B-N, sier han.

S & B-N er et lite reklame- og designbyrå med over 25 års erfaring fra bransjen. Her skal Eline jobbe med store merkevarer som Hennig-Olsen Is, Dyreparken og Blå Kors.

– Det er veldig gøy å få erfaring fra et byrå. Her jobber det masse flinke, kreative folk. I denne stillingen vil jeg få gode muligheter til å bli kjent med bransjen, sier hun.

Eline Langøy Brattsli på kontoret til S & B-N der hun nylig har fått jobb. På bildet ser man baksiden av Eline, med en lang blond flette
Eline Langøy Brattsti stortrives med å jobbe hos S & B-N. – Det er viktig for meg å jobbe et sted som lar meg vokse og lære underveis, sier hun. Foto: Eline Langøy Brattsti

Deltidsjobb ga verdifull praksiserfaring

Etter en bachelor i Kommunikasjon og medier fra Universitetet i Agder, ønsket Eline å få mer praktisk erfaring med produksjon for digitale og sosiale medier.

– Jeg følte at bacheloren ikke hadde nok fokus på det kreative og praktiske. Heldigvis fant jeg det perfekte studiet å bygge på graden min med: En ettårig utdanning i Digital Innholdsproduksjon med akkurat det jeg ville ha av faglig påfyll, sier hun fornøyd.

Innholdsproduksjon og kunnskap om sosiale medier er noe som trengs i de fleste bedrifter nå. Så jeg tror absolutt dette er et yrke vi kommer til å se mer av i fremtiden.

Under studiet fikk Eline deltidsjobb som innholdsassistent ved Kristiania. Hun forteller at praksiserfaringen ga henne bredere kunnskap om innholdsproduksjon og en dypere forståelse for hva jobben innebærer.

– Det var gull verdt for meg å ha den deltidsjobben ved siden av studiene, det ga meg knagger jeg kunne henge teorien på. Alt vi lærte av programvare og utstyr på studiet har også vært nyttig i jobben, sier Eline.

Fremtidsrettet yrke

Digital Innholdsproduksjon er et ettårig studium, hvor studentene lærer å beherske audiovisuelle virkemidler som foto, film, klipp og lyd. Studiet består av en variasjon av praktiske øvingsoppgaver og reelle caser som skal forberede dem til arbeidslivet.

– Gjennom undervisningen fikk vi mye produksjonserfaring: Vi var ofte ute å filmet og tok bilder. Vi hadde også en del folk fra bransjen som gjesteforelesere som gav oss inntrykk av hvordan arbeidslivet ville se ut, forteller Eline.

– Er innholdsproduksjon et fremtidsrettet yrke?

– Innholdsproduksjon og kunnskap om sosiale medier er noe som trengs i de fleste bedrifter nå. Så jeg tror absolutt dette er et yrke vi kommer til å se mer av i fremtiden, avslutter Eline.

Content double