Mannlig student i blå genser, med skjegg og pent hår står i Høyskolen Kristiania sine lokaler i kvadraturen, Oslo.
Anders Grandahl fikk interesse for analyse når han begynte med aksjeinvestering.Foto: Haakon Dueland

Vi omgir oss med, og legger igjen vanvittige mengder data i alt vi gjør. Enten det er når vi besøker bestemte sider i en nettbutikk, eller klikker på en annonse i sosiale medier. Disse dataene er en gullgruve for de som vet hvordan man kan benytte seg av den.

Mann 25 i blå genser, skjegg og pent hår. Står foran luftig og lys bakgrunn.
Anders har et ønske om å starte sitt eget konsulentfirma, der han leier ut kompetansen sin til bedrifter.Foto: Haakon Dueland

Anders Grandahl (25) fra Sarpsborg er en av de med store ambisjoner, og med en Master i Information Systems - Business Analytics stiller han med sterk kompetanse i årene som kommer.

– Jeg tror ikke det finnes et mer fremtidsrettet studium enn dette, sier han.

– Slik jeg ser det så kommer håndtering av data til å være mer verdt en olje i fremtiden.

Han mener dyktige mennesker med kompetanse i å håndtere datasett kommer til å bli en viktig bærebjelke i samfunnet i fremtiden. Bedrifter som har et ønske om å følge med på forandringer i markedet og økonomien fremover, kommer til å ha et stort behov for denne kompetansen.

– Selskaper som Amazon, Facebook og Google er allerede giganter som er ledende i å benytte seg av dataene de har, forteller Anders.

– Slik jeg ser det så kommer håndtering av data til å være mer verdt en olje i fremtiden. Jeg tror faktisk vi er på vei mot det, og jeg føler ikke norske bedrifter forstår hvor mye de kan få ut av dataene sine, fortsetter han.

Analyse «for dummies»

I utgangspunktet var ikke Anders en spesielt analytisk person, men etter han begynte med aksjeinvesteringer fant han interessen. Han så nemlig mulighetene som data gav ham.

– Jo mer tid man bruker på det, jo mer moro blir det. For da kan man bruke dataene for å generere resultater, det handler bare om å vite hvordan. En bedrift som kjenner kundene sine, kan rette markedsføringen inn mot riktig publikum og dermed generere mer salg. I tillegg er det lettere å identifisere feil og kutte i unødvendige utgifter, opplyser masterstudenten.

Anders erkjenner at masterprogrammet kanskje er mest for de som elsker tall, men mener på ingen måte at det er tørt eller kjedelig.

– Vi analyserer dataene og gjør dem lett tilgjengelig for andre, gjennom for eksempel brukervennlige dashboards. Slik kan de som ellers ikke har kompetanse til å behandle data likevel bruke dem til å ta gode beslutninger, forteller han.

– Under studiene jobber vi med relevante og ekte caser. Vi har for eksempel fått mengder med data fra PostNord i Danmark, der vår oppgave er å gi dem viktige datapunkter som hvor de bruker penger, hvor de kan spare og trender i salget.

Henger i Discord med faglærerne

Drømmen til Anders er å starte for seg selv og levere konsulenttjenester til bedrifter som enda ikke har tatt fullt utbytte av dataene sine. Da er det veldig nyttig å ha faglærere som har erfaring fra bransjen.

– Vi har veldig dyktige faglærere. Jeg benytter meg ofte av erfaringen og kompetansen deres ved å stille spørsmål om ting jeg lurer på eller som jeg kan dra nytte av.

Han er veldig fornøyd, og imponert, over hvor god oppfølging man får på masterprogrammet.

– De er veldig fleksible, og jeg får alltid svar raskt. Enten det er tidlig om morgenen, eller sent på kvelden. De oppfordrer oss alltid til å ta kontakt om vi har spørsmål. Jeg satt faktisk og pratet med læreren min en torsdagskveld her forleden, sier han og ler.

Løsningsorienterte er de også.

– Vi har opprettet en egen gruppe i Discord, som er et program som normalt blir brukt av gamere. Her kan man prate sammen i en chattekanal via tekst, bilde, video og lyd. Her har vi kanaler hvor vi bare kan prate sammen som studenter, og kanaler hvor vi kan snakke med faglærere, avslutter han.