Gard, student på dansehøyskolen, er i aksjon. Lyset er rødlig og han brøler til himmelen.
Foto: Jonatan Arvid Quintero
Bilde av Gard som står i en sølvskjorte og smiler til kamera.
Gard Elias Lervang synes det har vært spennende å få jobbe med profesjonelle dansere i prosjektet. Foto: Jonatan Arvid Quintero

– Det å jobbe med profesjonelle dansere har vært utrolig inspirerende. Å se hvordan de beveger seg er både lærerikt og spennende. Jeg har fått et innblikk i hva som må til for å være en profesjonell dansekunstner, sier Gard Elias Lervang.

Han er en av studentene involvert i forestillingen, og studerer dansekunst. Etter studiene drømmer han om å jobbe med utøvende dansekunst, og får denne høsten solid erfaring å ta med seg videre. Det var Kari Hoaas, førsteamanuensis og skaper av forestillingen, som foreslo at studentene kunne ta del i prosjektet med lokale utøvere.

Jeg har fått et innblikk i hva som må til for å være en profesjonell dansekunstner.

– Studentene har fått arbeide med de proffe danserne i en profesjonell kontekst. Det har vært veldig fint og studentene har gitt alt i dette prosjektet, og jeg er veldig stolt av dem alle sammen, sier hun.

– Utrolig inspirerende

Hoaas er vant til å formidle sitt koreografiske arbeid til studentene. Gjennom studiehverdagen får de en innføring i hennes koreografiske metode og de jobber med hennes repertoar. Likevel er dette noe spesielt for alle involverte.

Ornilia danser på Operataket

Ornilia Ubisse er frilans dansekunstner

– Forskjellen denne gangen er at jeg har tatt studentene helt inn i den profesjonelle produksjonen, sier Hoaas. Hun forteller at studentene har jobbet hardt i perioden. Det kan Lervang bekrefte.

– Vi har jobbet ganske grundig i innstuderingsperioden. Den har vært ganske utfordrende til tider fordi delene vi øver på er lange og det er ikke bare krevende fysisk, men også mentalt. Selv om det er veldig faste rammer på strukturen i forestillingen er det fortsatt åpent for å utforske bevegelser i egen kropp.

Forestilling i ny drakt

Det er to år siden Hoaas skapte forestillingskonseptet HEAT, men praksisen endrer seg i takt med stedene forestillingen vises. HEAT har tidligere blitt vist på scener og festivaler i både innland og utland, fra Porsgrunn til Kiev. I sistnevnte ble den fremført på Europas største nattklubb. 

– Sammen med en kjerne av tre dansere og en DJ har jeg skapt en kollektiv koreografisk struktur som åpner for medvirkning i ulik grad med lokale utøvere og publikum. Danseforestillingen løses opp til et «dance party» der publikum blir invitert med. Prosjektet undersøker muligheten for å løse opp skillene mellom scenisk dans og sosialdans, mellom høykultur og populærkultur, forteller en engasjert Hoaas.

Dansere i bevegelse med tøystykker i sølv.
Dette er femte gangen forestillingen HEAT blir satt opp siden 2018. Foto: Jonatan Arvid Quintero

Fikk kjenne på dansegleden

På Bachelor i dans med pedagogikk har de praktisk dans hvert år, og gjennom tre år har studentene fått scenisk erfaring i flere ulike settinger. Den vordende dansekunstneren Gard Elias Lervang gleder seg til premieren.

– Det som har vært mest moro er å ha kjent på dansegleden man får av å danse sammen med andre. Nå for tiden er det ikke ofte man får kjenne på den følelsen, sier han.

At de skulle gå en annerledes høst i møte var det ingen tvil om. Likevel var det ingen som så for seg at Oslo skulle forby alle arrangementer to dager før premieren på forestillingen HEAT.

– I disse uforutsigbare tidene for scenekunst er alle veldig glade bare for å få jobbet. Vi har planlagt å strømme forestillingen fra starten, så selv om det ble lockdown i Oslo kan vi fortsatt gjennomføre. Det er vi veldig glade for, sier underviser og koreograf Kari Hoaas.