Aurora Johanne Larsen smiler foran DNB

I 2017 lanserte Høyskolen Kristiania Master i ledelse – et fremtidsrettet studium skreddersydd for ambisiøse lederspirer. 

En av de som nylig fullførte studiet med glans er 25 år gamle Aurora Johanne Larsen. Kort tid etter at hun var ferdig med studentlivet på høyskolen, landet hun jobben som divisjonskoordinator i DNB Corporate Banking.

Nå deler hun erfaring og råd med andre som vurderer å ta lederutdanningen. 

Mitt beste tips er at man alltid skal være ærlig med seg selv om hvem man er og hva man trives med.

Lederspiren som tør satse 

Den tidligere fotballspilleren har alltid stått på for å komme seg dit hun vil, enten om det var på fotballbanen, i studier eller på jobb. Hun satser høyt og overser aldri instinktet sitt.

Det var mens hun tok en bachelorgrad at hun oppdaget gleden av å studere ledelse, noe hun valgte å agere på:

– Jeg følte at dette var et spennende fagfelt. Da jeg skulle videreutdanne meg falt derfor valget på Master i ledelse. Det var det perfekte studiet for meg.

Etter to år på høyskolen var mastergraden i boks, og Aurora kunne se frem til gode jobbmuligheter.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Behov for nye ledere

NHOs årlige kompetansebarometer viser at ledelseskompetanse vil bli enda viktigere og mer ettertraktet i det norske arbeidsmarkedet i årene som kommer. 

Måten vi jobber på blir raskt endret av teknologi og innovasjon, noe som utfordrer den tradisjonelle lederrollen.

Dette byr på mange utfordringer, men samtidig enda flere muligheter.

I løpet av studietiden jobbet Aurora og medstudentene hennes derfor mye med reelle caser fra næringslivet. Slik ble de best mulig forberedt på virkeligheten som ventet etter at studietiden var over. 

At foreleserne også kommer fra næringslivet, opplevde hun som et stort pluss:  

– Jeg må gi mye skryt til foreleserne – det var spennende forelesninger! Du merker at de har en «passion» for det de underviser i, og de var også interesserte i våre synspunkter og meninger, sier hun og fortsetter: 

– Underveis når vi jobbet med fagene hadde vi mange muntlige diskusjoner og brukte reelle problemstillinger i undervisningen. Det gjorde faget mye mer relevant når man kunne knytte det opp mot virkeligheten. 

Usikker? Ta Kristianiatesten!

En bedre måte å studere på

Aurora ser tilbake på to gode år på Høyskolen Kristiania, spesielt på grunn av studiemiljøet. Ikke bare var studiemetodene annerledes fra hva hun var vant med – hun satte også stor pris på det unike sosiale miljøet: 

– Vi jobbet intensivt med kun ett fag om gangen. Det vil si at vi fordypet oss i ett fag, tok eksamen, og så gikk videre på neste fag. Det var intenst, men det var også flott å kunne fokusere grundig på kun ett fagområde av gangen.

Alt i alt sitter du igjen med et faglig utbytte som du får masse bruk for i jobbsammenheng.

– I tillegg var det bare 21 stykker i klassen, noe som skapte en helt annen dynamikk under forelesningene. Siden vi var så få, ble vi godt kjent og skapte et godt miljø både faglig og sosialt. Alt i alt sitter du igjen med et faglig utbytte som du får masse bruk for i jobbsammenheng, forteller hun.