Helene og Cathrine står i et stort, lyst landskap.
Helene Hedenstad (til venstre) og Cathrine Bjerkeli Halvorsen startet eget markedsføringsbyrå mens de studerte. De har gjort Meraki Marketing til et smidig byrå som jobber tett på kundene sine. – Det er viktig at vi finner stemmen til kunden når vi skal kommunisere for dem, og det er jo lettere når vi besøker dem, enn hvis de kommer til oss, sier de.Foto: Kristiania

– Vi fant ut at vi ønsket å gutse litt, og starte vårt eget. Og nå sitter vi her, en del år senere, og har fått til nettopp det, sier Helene Hedenstad og Cathrine Bjerkeli Halvorsen.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

Til sammen utgjør de Meraki Marketing. Firmaet startet de i 2018, mens de begge jobbet på masteroppgaven sin.  

Markedsføringskompetansen duoen sitter på er ettertraktet hos bedrifter. Nettopp dette er grunnen til at de lykkes med egen bedrift.

Tett på kundene

Som et lite markedsføringsbyrå kommer Meraki veldig tett på kundene sine. Det setter kundene veldig pris på, sier Cathrine.

–  Da får vi kommunisert med deres stemme, og kan også gjøre endringer raskere hvis det oppstår ting det er viktig å spille på i markedsføringen. Vi tilbyr en sømløs pakke, noe som er bra for kundene våre. Da kan ting skje raskt, og vi kan tilpasse underveis, forklarer Cathrine.

– Vi jobber mye med små og mellomstore bedrifter som trenger den markedsføringskompetansen vi sitter på, og jobber så tett på kundene at vi har et genuint ønske om at de skal lykkes.

Cathrine og Helene sitter ved et vindusbord på en kafé med hver sin PC.
– Dersom vi hadde sluttet etter bacheloren, hadde vi kanskje ikke sittet her i dag og hatt vårt eget selskap, sier Cathrine og Helene.Foto: Kristiania

De to møttes på videregående, og endte opp med å ta mastergrad i Markedsføringsledelse sammen på Kristiania. Bak valget av retning ligger det en fascinasjon over forbrukeratferd, forklarer de.

– Folk tar ofte beslutningen om å kjøpe et hus raskere enn hvis man skal kjøpe en veske!

– Hvorfor folk kjøper, og hvorfor de ikke kjøper, har alltid fascinert oss. For eksempel at man ofte tar beslutningen om å kjøpe et hus raskere enn hvis man skal kjøpe en veske! Mange tror det er tilfeldigheter som avgjør, men det er veldig mange prosesser og forhold som påvirker disse valgene. Det har mastergraden gitt oss mye innsikt i, og har gjort oss rustet til å ta avgjørelser og gjøre vurderinger for kunder i dag, forklarer Helene.

Hun får støtte fra makker Cathrine, som mener masterstudiet rett og slett har gjort dem rustet til å tenke selv. I det virkelige liv må man nemlig prøve og feile litt hvis man skal lykkes til slutt.

– Man lærer veldig mye teori under studiet, men vi sitter igjen vel så mye med følelsen av å ha lært å tenke og reflektere. Vi har hørt veldig mye bra fra både forelesere og gjesteforelesere som har lang erfaring fra bransjen.

– Det som er fint med masteren er at vi jobber mer i dybden, enn vi gjorde på bachelorgraden. Dersom vi hadde sluttet etter bacheloren, hadde vi kanskje ikke sittet her i dag og hatt vårt eget selskap.

Helene og Cathrine sitter i en trapp.
Det er viktig at vi finner stemmen til kunden når vi skal kommunisere for dem, og det er jo lettere når vi besøker dem, enn hvis de kommer til oss, sier Hele og Cathrine.Foto: Kristiania

Bedre uten kontor

De to unge gründerne er helt klart vant til å jobbe tett sammen. De fullfører bortimot hverandres setninger, og det er tydelig at det her er snakk om to skarpe hjerner som tenker svært likt.

Man får inntrykk av at de to nærmest lever oppå hverandre, men slik er det ikke. De har begge hjemmekontor, og oppsøker heller kundene sine hos dem. Det er noe kundene setter pris på, mener duoen.

– Da får vi se hvor de holder til, enten det er en butikk eller et kontor. Det er viktig at vi finner stemmen til kunden når vi skal kommunisere for dem, og det er jo lettere når vi besøker dem, enn hvis de kommer til oss. Nøkkelen til god kommunikasjon er i hvert fall å vite hvem man snakker til, og at man tilpasser budskapet til målgruppen man skal treffe.

 Får et kick av kundenes suksess

Helene og Cathrine forteller at det som driver dem er øyeblikkene da alt klaffer, og kunden oppnår de ønskede målene. De lever tross alt av fornøyde kunder, påpeker de. 

Dette er skikkelig gøy å jobbe med og vi håper at vi kan drive med dette for alltid.

– At kundene når målene sine og blir fornøyde, er det som gir oss et kick og får oss til å fortsette med dette. Vi har nok ingen store, konkrete mål. Det er mer sånn at veien blir til mens vi går, samstemmer de.

– Vi vet kanskje ikke helt hvor vi skal, vi vet bare at dette er skikkelig gøy å jobbe med og vi håper at vi kan drive med dette for alltid, og at vi fortsetter å få flere kunder.

HR, markedsføring og kom + spør en student