Ida står i et makersspace på campus Vulkan. Hun har på seg en hvit bluse og holder den ene hånden på en arbeidsbenk bak henne.
  • Navn: Ida Steffensen
  • Studerer: Bachelor i Retail Design

Hva er Retail Design? Etter oljen er varehandel Norges største industri, og den bransjen som sysselsetter desidert flest av oss. Som Retail Designer utvikler du konsepter basert på faglig innsikt. Du skal sørge for en helhetlig profil av shopping-opplevelsen, som skal treffe riktig hos rett målgruppe. På dette området finnes det et variert jobbmarked. Ida brenner for at design skal være funksjonelt, og ikke bare flott å se på. Derfor ble Retail Design drømmestudiet.

Design skal ha en betydning og en hensikt.
Foto av Ida som står foran en hylle med malings bøtter.

— Jeg valgte Retail Design fordi jeg alltid har vært perfeksjonist, og visste at Retail Design er et detaljbasert studie. Ida forklarer at Retail Design dreier seg om en god balanse mellom digitalt arbeid og praktisk gjennomførelse.

— Jeg vil si at det er 50/50 fordelt mellom det praktiske og digitale arbeidet. Det er absolutt en fordel å være «nevenyttig» også. 

Digitalt og praktisk studium

Ida forklarer at bachelorstudiet inneholder emner der studentene kun jobber med digital konseptutvikling, butikk eller lignende. I tillegg til dette får studentene praktisk erfaring mens de jobber med konkrete utstillingsvinduer. Her får studentene lage butikkinteriør, snekre, sage, male og lyssette – og boltre seg i et møbellager med masse rekvisitter.

Tverrfaglig samarbeid

Sammen med studenter på Art Directiontekst og skribent, og grafisk design får studentene samarbeide på tvers av bachelorstudiene. Dette gir studentene en bred forståelse for merkevarebygging og relevant nettverk.

— Vi har emner som er tverrfaglige med andre bachelorstudier. Dette gjør at vi jobber veldig variert. Vi får lov til å være kreative og gjøre vår egen greie.

Studentmiljøet og de ulike emne vi har tror jeg nok er det beste.