Bildet viser en kvinne foran et speil i et rom med blått lys. Speilbildet hennes er uskarpt i forgrunnen, mens hennes klare refleksjon smiler og poserer med hendene i speilet, som har en lysende neonring rundt seg. Bakgrunnen er dekorert med lyserende prikker, noe som bidrar til en livlig og moderne stemning.

– Det er et fantastisk yrke. Jeg visste ikke at denne jobben fantes, det er kanskje verdens mest hemmelige yrke. Det er ikke så mange som vet at man kan jobbe med å komme på ideer hver dag, men det er faktisk det jobben min som Art Director går ut på, sier hun.

Som liten var Sollin et veldig kreativt og oppfinnsomt barn, men under oppveksten på Smestad i Oslo hadde ikke familien alltid så mye å rutte med. Derfor ville Sollin helst bare ha en trygg og godt betalt jobb. Men etter en stund innså hun at hun trengte noe mer.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

– Jeg er interessert i hvordan folk tenker, altså psykologi og den slags. Så jeg bestemte meg for å bli psykiater, og for å jobbe drithardt for å få til det. Men siste året på videregående, hvor jeg begynte å ta biologi, kjemi og slike fag, innså jeg at «dette hater jeg. Jeg hater det så dypt inn i sjelen. Skal jeg drive med dette?»

Det skulle hun ikke. Ikke i det hele tatt.

Gikk imot familiens ønsker

En stund fulgte Sollin strømmen, og flyttet til Bergen for å utdanne seg som lege. Man kunne jo ikke leve av å være kreativ – eller?

En dag traff hun en arkitekt som nevnte at en god Art Director kunne tjene mer enn en god lege.

Sollin lærte så mye hun kunne av YouTube-videoer, droppet ut av studiene, fikk seg en jobb som designer i et lite kulturmagasin – og innså at det var dette hun var skapt for. Dette var hennes vei, selv om andre i familien helst ville at hun fullførte legeutdannelsen.

– Og jeg tenkte at jeg sannsynligvis kom til å bli en skikkelig dårlig lege, hvis jeg skulle gjøre noe jeg ikke liker.

Slik fikk hun toppjobbene

Sollin Sæle sorterer prints med ulike grafiske uttrykk.
En Art Director utvikler konsepter for organisasjoner og bedrifter som hjelper dem til å kommunisere det de ønsker. Nylig lagde Sollin et konsept som skulle få folk til å bruke lokale, uavhengige butikker – det ble lagt merke til over hele landet. – Jeg jobber jo med endring, og folks atferd, og jeg ser at vi får det til, sier hun.Foto: Kristiania

Sollin oppdaget fort at det bare finnes én Art Direction-utdanning i Norge, nemlig Bachelor i Art Direction ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design på Kristiania. 

– Jeg innså at det ville ta lang tid å lære seg alt på egenhånd. Og så hadde jeg jo store ambisjoner, og tenkte at det kunne være en snarvei å gå på studiet mange andre bransjen har gått på. 

Hun dro hjem til Oslo, søkte studieplass – og kom inn.

På Kristiania møtte hun andre som seg selv: medstudenter som ville skape noe, og forelesere som ofte kom fra noen av Norges største designbyråer. Gjennom studiet fikk hun også praksis, og fikk bygget et nettverk. Og hun så hvordan de utfordret resten av samfunnet.

Vi trenger litt flere kreative mennesker som kommer inn og påvirker og gjør verden litt gøyere.

– Gjennom de siste 100 årene har verden sett på tørr akademia og det logiske, rasjonelle som det virkelige smarte. Men det er jo ikke sannheten, sannheten er at vi mennesker er superemosjonelle, kreative. Jeg tror det er litt ubalanse der, at vi trenger litt flere kreative mennesker som kommer inn og påvirker og gjør verden litt gøyere.

Det gjør Sollin nå. Etter studiene fikk hun jobb som art director i byrået ANTI, og i dag jobber hun som art director i byrået Anorak. Og i 2021 vant hun to bronseplasser i verdens største prisfest for reklamebransjen, Cannes Lions.

Sollin ser mot venstre, mens hun står foran en statue som ser ut som en regnbue.

– Som å finne opp atombomben

Sollin mener at kreativitet ikke bare kan gjøre verden gøyere – det kan også bidra til å gjøre den til et bedre sted.

– Kreativitet er helt sjukt viktig for verden akkurat nå, fordi du kan bruke kreativitet til å endre folks atferd, meninger og holdninger. Vi lever i en tid der vi trenger å påvirke en hel verden til å ta litt bedre valg, og måten å gjøre det på er å kunne appellere til folks følelser. Du får ikke gjort det bare ved å være smart eller å si de riktige tingene – det er måten du gjør det på, sier hun.

– Det er nesten som å finne opp en atombombe, bare at det er en atombombe som er positiv. Så det er viktig at den er i hendene på de rette folkene.

Vi lever i en tid der vi trenger å påvirke en hel verden til å ta litt bedre valg.

Dette er noe Sollin brenner for. Med en gang hun fant ut om bransjen, og yrket art director, visste hun at hun har lyst til å bruke sin kreativitet til å påvirke samfunnet på best mulig måte. Sollin er optimist, og har tro på en bedre fremtid.

– Jeg jobber jo med endring, og folks atferd, og jeg ser at vi får det til. Hvis man kan gjøre det i stor skala, så kan man selvfølgelig forandre verden til det bedre. I den verden vi lever av nå, handler det om å få mange mennesker til å samarbeide. Det gjør man gjennom å treffe dem på en eller anen måte, gjennom kreativitet.

Kunst og design + spør en student